Shmee zničil reputáciu SSC za 20 minút

V krátkosti sa dá povedať, že pomerne jednoduchá matematika. Podozrivé bolo už len to, že predchádzajúci rekord Tuatara prekonala o 62 km/h, čo je teda poriadny skok. Zvykom bolo tento rekord prekonávať o 10-20 km/h. Technológia ide vpred raketovým tempom, čiže aj toto by sa dalo ospravedlniť, ale vzbudilo to otázky o legitimite. A s tou skutočne nie je všetko v poriadku. Shmee ako dôkaz použil základnú matematickú znalosť, že vzdialenosť sa rovná súčinu rýchlosti a času. Ak teda poznáme vzdialenosť medzi dvoma bodmi a vieme čas, za ktorý auto vzdialenosť prešlo, dokážeme vypočítať rýchlosť akou sa pohybovalo. Nevadská diaľnica 160 ponúka rôzne orientačné body, na základe ktorých sa Shmee orientoval. Problémom pre Tuataru je, že úsek dlhý 1,81 kilometra medzi prvým a druhým otvorom vo zvodidlách prešla vo videu za 22,64 sekundy. Pri prepočte to teda vychádza, že Tuatara tento úsek prešla v priemernej rýchlosti 289 km/h. Avšak SSC išlo na vstupe do meraného úseku podľa telemetrie 309 km/h a na jej konci až 494 km/h. Podobný prípad sa opakuje aj pri meraní na druhom úseku. To znamená, že rýchlosť udávaná výrobcom bola po celý čas rýchlejšia, než priemerná rýchlosť, akú stanovujú matematické prepočty.

Shmee poukazuje na to, že buď je video spomalené až o 30 %, alebo telemetrické údaje sú nesprávne. Rovnaký údaj, ako ukazuje grafika vo videu je možné pozorovať aj na notebooku umiestnenom vo vozidle. Dôveryhodnosti vôbec nepomáha rozmazaný digitálny tachometer pred vodičom. Ďalším spôsobom ako potvrdiť nepravosť videa sú aj čiary na ceste. Tomuto sa však podrobne venuje Shmee vo videu, čiže to nebude zbytočne rozpisovať. Čo je ešte zaujímavejšie, spoločnosť, ktorá vyrába 7 stupňovú automatizovanú manuálnu prevodovku, uverejnila ešte pred zajazdením rekordu prevodové pomery. Rekord bol odjazdený na 6. prevodovom stupni, čo vysvetľuje aj komentár vodiča Olivera Webba o tom, že mal pocit, že auto ešte malo dosť sily na to, aby ťahalo ďalej. Klinec do rakvy pre SSC sa zdá byť údaj maximalnej možnej rýchlosti na 6. prevodový stupeň, ktorý je “iba” 473 km/h. Až na 7. prevodovom stupni je teoreticky možné dosiahnúť 549 km/h.

O nepravosti rekordu sa dá už hovoriť oficiálne, keďže rakúska spoločnosť Dewetron, ktorej GPS zariadenia boli použité vydala stanovisko, že dáta sú neoverené a od celého rekordu sa dištancuje. “Chceli by sme znovu zdôrazniť, že Dewetron neskontroloval, ani neschávalil žiadny z výsledkov testovania. Žiadny z pracovníkov Dewetron nebol pri prípravách alebo samotnom testovaní prítomný,” píše rakúska spoločnosť v oficiálnom vyhlásení.

K novým dôkazom sa vyjadril aj samotný jazdec Oliver Webb. “Chcel by som iba povedať, že nie som testovacím jazdcom SSC a nemám prístup k žiadnym podrobným dátam, takisto nie som ani pod zmluvou. Mal som iba možnosť skúsiť prekonať svetový rekord vo veľmi rýchlom aute a som za to vďačný. Som teda úplne nestranný a sám čakám na nové fakty, ktoré neustále prichádzajú a na finálny verdikt,” vyjadril sa pretekár na Instagrame.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

World record attempt

Príspevok, ktorý zdieľa Oliver Webb (@oliverjameswebb),

Je teda na 99 % isté, že video je upravené. Existuje možnosť, že SSC sa stala nešťastná náhoda a zabudli nahrať konkrétny pokus, keď rekord údajne dosiahli. Tá smutnejšia a pravdepodobnejšia možnosť je tá, že SSC jednoducho vie, že o neprémiový hypercar bez titulu “najrýchlejší” nikto nemá záujem a prestížny titul chcelo dosiahnúť za každú cenu. Dúfajme len, že ako ospravedlnenie to skúsia ešte raz a ukážu nám skutočnú overenú telemetriu.

Zdroj: Shmee 150, Dewetron Test & Measurement Solutions, Oliver Webb Instagram