Dočasne zastavená výroba a stagnujúce predaje automobiliek v čase pandémie si vyberajú svoju daň. Finančne oslabené automobilky potrebujú „nakopnúť“ predaje nových áut, aby sa čo najskôr dostali z červených čísiel a začali pomaly vyrovnávať straty. Preto už niekoľkokrát apelovali na riadiace orgány EÚ, aby prijali potrebné opatrenia na oživenie tohto sektora a v niektorých veciach zmenili svoj nekompromisný postoj spred pandémie. Okrem prísnych emisných limitov vplývajúcich na výpočet pokút za flotilové emisie žiadajú prostredníctvom Asociácie európskych konštruktérov vozidiel (ACEA) EÚ aj o šrotovné na všetky ekologické vozidlá, vrátane „eco“ verzií áut so spaľovacími motormi. Ich výraznejšie predaje totiž začnú generovať toľko potrebné peniaze. ACEA uvádza, že jej požiadavkou je vytvorenie celoeurópskeho špecializovaného programu obnovy vozového parku EÚ.

Európa potrebuje čistú mobilitu, nie spaľovacie motory

Eurokomisár pre klimatické záležitosti, Frans Timmermans, to však vidí inak. „Automobilový priemysel EÚ žiada aby mu pomohla podporou predaja nových áut, prečo to však radšej neurobíme ekologickým šrotovným, v rámci ktorého vymeníme staré a znečisťujúce autá za čistejšie autá, či dokonca elektromobily s nulovými emisiami?“ povedal na adresu šrotovného Timmermans. „Viac ekologických požiadaviek pri šrotovnom pomôže posilniť automobilky a zároveň odstráni najviac znečisťujúce autá z európskych ciest. Nakoniec len to bude pre automobilový priemysel, životné prostredie aj zamestnanosť dobré,“ dodal Timmermans. Z jeho slov je teda jasné, že postoj EÚ k šrotovnému aj na autá so spaľovacími motormi je skôr negatívny.

Tvrdo proti sú aj „Zelení“

„Všetci tí, ktorí by dnes vďaka šrotovnému pomocou miliárd z daní predávali viac áut na benzín a naftu, zajtra predajú menej elektrických áut,“ hovorí Benjamin Stephan, expert organizácie Greenpeace. „Nepotrebujeme šrotovné, ktoré bude pri živote udržiavať zastarané motory a obchodné praktiky, ale bonus pre nové a čisté riešenia mobility,“ dodáva ďalej. Postoj organizácie Greenpeace zaujalo viac ekologických spolkov a inštitúcií, pridala sa aj nevládna organizácia Transport & Environment (T&E). „Európska komisia musí dať svojimi jednoznačnými pokynmi všetkým členským štátom EÚ signál, že štátna podpora, či šrotovné sú určené len na podporu predaja vozidiel s nulovými emisiami,“ povedala Julia Poliscanová, zodpovedná za oblasť ekologických vozidiel T&E.