Skvelým príkladom je BMW M5. Mníchov už pre druhú generáciu rozhodol, že jediná dostupná kombinácia pre drvivú väčšinu sveta bude samočinná prevodovka SMG. Šokujúco, rovnako predošlá generácia M5/M6 s V10 motorom aj súčasná M5/M6 sú v USA k dispozícii aj s manuálom! Keby ste toto ortodoxnému fanúšikovi BMW M, alebo priaznivcovi poriadnych chlapských áut v Eúrope pred 10 rokmi zvestovali takúto správu, možno by vás aj ukrižoval. V čase, keď sa celý svet pozastavoval nad tuposťou američanov, ktorí chceli automat aj do najostrejších športiakov a v Európe sa väčšina ostrých mašín ponúkala s manuálom bolo nepredstaviteľné, že situácia sa otočí za necelé desaťorčie. No, ona sa vlastne úplne neotočila, ale súčasný stav na hlavu nepochybne je. Bez ohľadu na argumenty fabriky...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Vtedy sa zdalo nemožné, že za desaťorčie vymizne z ponuky všetkých výrobcov supervýkonný sedan/kombi s manuálom. Dnes je to zdrvujúca pravda. Jedinou výnimkou je snáď len Cadillac CST-V, ktorý však u nás oficiálne v predaji ani nie je...


Dá sa polemizovať o tom, či automaty skutočne prešli za 10. rokov takým vývojovým skokom, že manuály sú pri nich zrazu nepotrebné. Tiež nie je pravda, že trh stratil klientov s výsostným záujmom o manuály. Osobne veľmi často stretávam priaznivcov manuálov, dôkazom sú aj vaše reakcie pod článkami. Európske automobilky však túto našu žiadostivosť ignorujú. Ťažko povedať, čo všetko sa za týmto postojom schováva. Možno je to minimalizácia rizík spojená so zárukami, možno nižšia normovaná spotreba a treda aj tak šialene sledované CO2, za ktorých ignorovanie platia značky vysoké pokuty. Každopádne v Európe sa honba za čistejšími autami stala nezmyselnejšou a prísnejšou, než v USA.

Toto je ten kúsok snov, BMW M5 s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou.

Toto je ten kúsok snov, BMW M5 s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou.

V USA je situácia iná. Pochybujem, že tam je viac priaznivcov manuálov v športiakoch ako v Európe. Skôr naopak. Napriek tomu ich tam s manuálom majú. Dôvodom je asi lepšie fungujúci trh, kde naozaj vládne zákazník. Ako inak vysvetliť, že BMW tam už s manuálom už druhú generáciu M5?! O sile klientov svedčí aj posledný krok, keď BMW umožní na novej trojke permanentne vypnúť systém start/stop, keďže tam oň nik nestojí. V Európe nič podobné nehrozí, aj keď nájsť tu vodiča, ktorého start/stop systém teší chce riadne veľa hľadania.


Na fóre M5Post.com sa už objavili prvé skúsenosti klientov s týmito mašinami. Prinášame vám pár foto a krátke video nakrútené pred predvádzacou jazdou predajcu v Kanade. Jason, autor príspevku tvrdí, že na M5 F10 s manuálom viac cítiť oneskorenie nábehu turbodúchadiel, radenie je krátke, jemné, čísté, presné, spojka ide ľahko a je bezproblémová aj v meste. V ruke cítiť jemné vibrácie motora, ako na motorke... Nehovoriac o možnosti kopať do spojky pre typický zábavu s M5 - driftingu. Európski i Ázijskí klienti sú od týchto zábavok odrezaní. Pritom M5 vyrábajú na spoločnom mieste pre celý svet. Bolo by skutočne fajn, keby BMW ponúklo M5/M6 s manuálom aj nám. V USA si manuálne BMW M berie 20-30% klientov, v prípade Porsche je to dokonca 40-50%. A to sa bavíme o krajine, ktorá automat objavila a dodnes naň po sto rokoch nedá dopustiť...


spracované podľa: M5post.com a autoforum.cz