Nemci vyhodnotili registračné údaje za rok 2022

Vyššie popísané nie je hypotetická situácia. Nemci vyhodnotili registračné údaje za rok 2022 a zistili, že kvôli zneužívaniu „ekologického bonusu“ federálna vláda skutočne vyhodila von oknom stovky miliónov eur, ktoré predtým vybrali na daniach. Ako sa to mohlo stať?

Subvencie v miliardách eur mali slúžiť na zvýšenie počtu elektromobilov na nemeckých cestách. Háčik je akurát v tom, že veľká časť dotovaných automobilov bola po predpísanej polročnej lehote predaná do zahraničia. Dialo sa to už aj v minulých rokoch, Centrum automobilového managementu (CEM) v Bergisch Gladbachu ale zistilo, že zneužívanie peňazí daňových poplatníkov sa vlani výrazne zhoršilo.

Len pre vašu predstavu, koľko v tomto reexporte lieta peňazí... Podľa Federálneho úradu pre motorovú dopravu bolo v Nemecku od januára do decembra 2022 zaregistrovaných približne 470 500 elektromobilov, na tamojších cestách sa však skutočne objavilo len 394 500 batériových áut.

To znamená, že v nemeckých štatistikách dnes chýba až 76 tisíc elektrických vozidiel (inak povedané 16,2 %). To by samozrejme nebol taký problém, keby si na tieto modely kupujúci nemohli nárokovať bonus vo výške až 9000 eur (vrátanie podielu automobilky). Lenže to v skutočnosti môžu, ak dodržia štátom stanovenú podmienku, že auto najbližšieho pol roka nepredajú. A to presne robia. Po šiestich mesiacoch sú elektromobily vyvážané do zahraničia s pečiatkou „zánovné“.

Za dva roky vyletelo komínom viac ako 600 miliónov eur

Finančná ujma štátu nie je malá. Podľa CEM týmto federálna vláda len vlani prišla o peniaze vo výške 380 miliónov eur. Túto čiastku dali Nemci z vlastného vrecka do peňaženky obchodníkom s elektromobilmi, ktorí pochopiteľne robia len to, čo im žiadny zákon nezakazuje, a navyše tým Berlín čiastočne dotuje elektromobily v štátoch, kam boli vyvezené.

V roku 2021 bol rozdiel medzi registráciami batériových áut a skutočným prírastkom na cestách 13,1 percenta, čo zodpovedá zhruba 230 miliónom eur.

Nemecké média ukazujú prstom predovšetkým na produkty Elona Muska. Od októbra 2021 do septembra 2022 zmizla z tamojších ciest každá tretia Tesla (31,3 %), pričom noví vlastníci naznačujú, že im boli pol roka staré autá ponúknuté za cenu skoro nových kusov. Týka sa to ale aj vozidiel značky BMW (21,2 %), Mercedes (19,4 %) či Audi (23,5 %). V prípade lacnejších elektromobilov reexport nie je taký výrazný.

Aby Nemci v tomto roku eliminovali nezmyselné rozhadzovanie, bonus znížili, predovšetkým ale predĺžili obdobie, počas ktorého nesmie majiteľ dotovaného elektromobilu predať svoje auto. Teraz je povinná doba jeden rok.

zdroj: Tesla, Automobilwoche