​IG-L je skratkou v nemeckom jazyku, ktorá vo voľnom preklade označuje zákon o ochrane proti znečisteniu ovzdušia. Stretnete sa s ňou v Rakúsku, kde namiesto bežne povolenej 130 na diaľnici znižuje maximálnu rýchlosť napríklad na 100 alebo 80 km/h.

Prečo sa však táto značka používa a prečo znižuje povolenú rýchlosť? „Na základe IG-L je prevádzkovaná celorakúska sieť meraní zameraná na látky znečisťujúce ovzdušie, s jednotnou koncepciou merania a hlásením prekročenia limitných hodnôt," uvádza rakúske ministerstvo zodpovedné za ochranu klímy. Zjednodušene povedané, ak je ovzdušie priveľmi znečistené, úrady znížia na ceste rýchlosť.

Tvrdé postihy za rýchlu jazdu

V Rakúsku sa rozhodli, že ochrana klímy bude mať na vybraných úsekoch rovnakú alebo dokonca ešte väčšiu váhu ako bezpečnosť premávky. Aj preto sú pokuty v zónach označených ako IG-L vždy vyššie.

Po príklady nemusíme chodiť ďaleko. Vodič, ktorý by za jazdu v obci rýchlosťou 61 km/h namiesto predpísaných 50 km/h bežne zaplatil napríklad 55 eur, sa musí v IG-L pripraviť na výrazne vyššie sadzby. Hoci aj o pár metrov neskôr, v tejto špeciálnej rýchlostnej zóne mimo mesta mu už môže za rovnaký prehrešok prísť pokuta 150 eur, píše rakúsky motoristický klub OÄMTC.

Ďalší z vodičov obstál ešte horšie, dostal dva tresty súčasne: jednu pokutu v sume 265 eur za rýchlu jazdu v IG-L zóne a ďalších 110 eur musel zaplatiť, keďže prekročil „klasický" rýchlostný limit cestnej premávky. Celkovo tak vodiča rýchla jazda vyšla na 375 eur. Tu však treba pre úplnosť povedať, že vodič výrazne prekročil maximálnu povolenú „stovku“ a išiel viac ako 160 km/h.

Jazdíte autom v Rakúsku? Dajte si pozor na zónu IG-L.

Rýchlosť môžu aj zvýšiť

Zaujímavosťou je, že rýchlosti v rakúskych IG-L zónach nie sú stanovené navždy, ale môže sa stať, že ich úrady upravia aj smerom nahor, a to v prípade, že sa podarí hodnoty znečistenia vzduchu vylepšiť a dostať viac do normálu.

Najnovším takýmto príkladom je Salzburg, kde na mestskej diaľnici zvýšili takzvanú IG-L rýchlosť a namiesto 80 km/h povolili autám jazdiť 100 km/h. Hodnotiaca správa miestnych úradov totiž potvrdila, že limity znečisťujúcich látok neboli prekročené, píše Meinbezirk.at.

Výnimka pre elektromobily

Čo sa týka značky IG-L, výnimku z jej platnosti majú v Rakúsku elektromobily (s čistom elektrickým pohonom, nie hybridy). Najskôr to platilo len pre vozidlá registrované v krajine, no po intervencii Bruselu museli Rakúšania ustúpiť a povoliť výnimku aj zahraničným autám, pri ktorých sa dá jednoznačne určiť, že ide o elektromobil, napríklad prostredníctvom zelených ŠPZ-iek. Tie však najnovšie na Slovensku pri nových autách skončili a nahradila ich nová skratka. Či aj tú budú rakúske úrady uznávať, nie je zatiaľ jasné.

Foto / zdroj: ÖAMTC