Keď sa tesne po prelome tisícročí objavili prvé úvahy o obnovení modelu Fiat 500, odborná aj laická verejnosť prijala správu s nadšením. Sympatický Fiat 500 Nuova z roku 1957 mali ľudia eštev živej pamäti a jeho moderná interpretácia bola presne tým, čo by motoristi prijali znova. Pokojné vody automobilového sveta však začal Fiat čeriť informáciami o tom, že z „Päťstovky“ urobí imidžový tovar pre náročnejších kliantov. To znamenalo odklon od filozofie pôvodného modelu, ktorý bol čímkolľvek, len nie imidžovým a prémiovým autom. Jeho úlohou skrátka bolo motorizovať Taliansko a urobiť to čo najlacnejšou formou. Že sa jeho dizajn tak trafil do vkusu, bola viac menej zásluha náhody a neuveriteľnej šikovnosti talianskych dizajnérov a konštruktérov.

Prvá športová verzia Abarth 500 prišla s motorom 1.4 MultiAir naladeným na 99 kW (135 k).

Krása na prvý pohľad

Ako Fiat povedal, tak sa aj stalo a v roku 2007 ukázala novodobú Päťstovku s nádherným retro kabátom, ktorý dal okamžite zabudnúť na vzletné reči o prémiovom tovare a do auta sa zamilovali aj motoristi, ktorí snívali o jednoduchom, no peknom aute. Fiatu sa skrátka podaril husársky kúsok – oslovil náročných klientov, ale aj obyčajných motoristov prahnúcich po malom aute. Cena samozrejme nebola nízka, no Fiat zariskoval a vyšlo mu to. Nie je pritom bez zaujímavosti, že krátko po prvotnom boome sa na čas predaje výrazne spomalili a vyzeralo to na predčasné ukončenie predaja sľubného projektu. Potom však prišla racionalizácia, pokles cien, špeciálne edície a citlivé modernizácie, ktoré Päťstovke nevzali pôvodné kúzlo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Geniálne auto s geniálnym motorom

Fiat mal šťastie aj pri voľbe konštrukcie a motorizácií pre malý Fiat. Ten bol vlastne prezlečenou Pandou a pod kapotou ponúkal benzínové štvorvalce s objemom 1,2 (51 kW/70 k) a 1,4 litra (74 kW/100 k), ktoré doplnil aj turbodiesel 1.3 MultiJet (55 kW/75 k). Neskôr sa pod kapotu dostal aj chariznatický benzínový dvojvalec TwinAir (63 kW/86 k) a nedávno nový trojvalec 1.0 FireFly (51 kW/70 k). Najväčšie zastúpenie mal základný atmosférický štvorvalec 1.2 8V Fire, ktorý bol zároveň tým najspoľahlivejším motorom, aký mohol Fiat 500 mať. Zlá nebola ani väčšia jednaštvorka, no vyžadovala väčší priestor pod kapotou, takže verzia s týmto motorom stratila obratnosť a vyžadovala viac miesta na otáčanie (mala väčší polomer otáčania).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dnes je Fiat 500 stále vo výrobe, na výrobných pásoch ho však medzičasom doplnila jeho ďalšia, o niečo väčšia generácia, ktorá má však zatiaľ len elektrický pohon. Na denné svetlo sa síce medzičasom vynorili informácie o tom, že neskôr dostane aj hybridný pohon 1.0 FireFly Hybrid, no toto automobilka zatiaľ oficiálne nepotvrdila.

Všetko najlepšie, Fiat 500!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov