Odpovede na otázky čitateľov

1. Čo ti na nej vadilo najviac?
Dve veci. Šikmý A-stĺpik a kolísanie ťahu studeného trojvalca. Duster má naozaj špecifický problém v tom, že doň musíte nastupovať v miernom záklone dozadu. Príliš šikmý A-stĺpik uberá miesto na hlavu vysokých ľudí, takže si treba dávať trochu pozor. Ale ako som po týždni jazdenia zistil, dá sa na to zvyknúť a po pár dňoch som doň nastupoval skoro suverénne a nič si neuvedomoval. Stačilo však chvíľku jazdiť s iným autom a následne som tú zvláštnosť Dustera vnímal znova. Určite by to však nebol dôvod, prečo by som si ho nemal kupovať. Horšie to bolo s kolísaním ťahu trojvalcového motora 1.0 TCe. Najmä prvé metre po studenom štarte na benzín reagoval na plyn tak nejako zvláštne, raz boli jeho reakcie mdlé, potom zasa reagoval ako splašený kôň. Po pol kilometri sa zohrial a zlepšilo sa to, no vzhľadom na jeho koncepciu je tam oneskorená reakcia na plyn vždy. Pri jazde na LPG bol tento efekt menší a reakcie motora plynulejšie. Osobne však proti trojvalcovej koncepcii nemám žiadne výhrady a pravdou je, že pomocou turbodúchadla dali konštruktéri motoru TCe 100 naozaj „krídla“. Navyše trojvalce už nejaký ten rok na trhu existujú a dnes máme väčšinou česť s ich vylepšenými druhými či tretími generáciami, takže ich ložiská držia, valce sa chladia, rozvody nepreskakujú, regulácia malých preťažených turbodúchadiel funguje a ventily sa nezanášajú karbónom tak výrazne ako kedysi (je to dané aj jemnejším dávkovaním paliva pod vyšším tlakom). Preto by som nemal strach ani o jeho životnosť.

Príliš šikmý A-stĺpik si od vysokých ľudí vyžaduje špecifický spôsob nastupovania. Ale rýchlo si na naň zvyknete.

2. Aký je ten motor 1.0 TCe? Stojí za úvahu?
Trojvalec 1.0 TCe je novou a podstatne modernejšou konštrukciou, ktorá technicky nevychádza z predchodcu 0.9 TCe, akoby sa mohlo zdať, ale naopak z väčšieho štvorvalca 1.3 TCe. Čo je asi najdôležitejšie, používa oddelený chladiaci okruh hlavy a bloku motora (pomáha rýchlejšiemu zohrievaniu chladiacej kvapaliny) a vodou chladené výfukové zvody (najväčší prínos predstavuje stabilnejšia teplota výfukových spalín a ochrana katalyzátora pred prehriatím). Dôraz na cenu cítiť v absencii vodného medzichladiča stláčaného vzduchu. Ten má síce pri rýchlej jazde menšiu účinnosť než klasický chladič vzduch-vzduch, na druhej strane dokáže znižovať teplotu stláčaného vzduchu aj pri stojacom aute na rozpálenej  križovatke uprostred tropického leta. To táto Dacia nedokáže, navyše sa ukazuje, že stlačiť väčší objem celého okruhu medzichladiča chvíľu trvá, čoho výsledkom je spomínané kolísanie ťahu. Má skrátka pomalšie reakcie, než autá s vodným medzichladičom s menším chladiacim okruhom. Chýba mu aj dvojhmotový zotrvačník, takže zospodu vibruje a duní, jeho pružnosť aj výkon sú však na 1288 kg ťažký Duster dostatočné.

Má svoje muchy (kolísanie ťahu), ale inak je trojvalec 1.0 TCe dobrou konštrukciou s rozumnou spotrebou. Pre spaľovanie LPG je aj materiálovo upravený.

3. Cítiť rozdiel medzi jazdou na benzín a LPG?
Cítiť a dosť veľký. Na LPG je motor výrazne pružnejší, priznáva to aj samotná Dacia, ktorá mu udáva o 10 Nm vyšší krútiaci moment na LPG. Navyše ho dosahuje už pri 2000 ot./min., zatiaľ čo s benzínom BA 95 E10 dosiahne maximum pri 2750 otáčkach. Okrem iného je to dané aj lepšími antidetonačnými vlastnosťami LPG, takže motor pracuje s iným predstihom a výstupnými tlakmi turbodúchadla. Na LPG je motor navyše tichší.

Na LPG jazdí Duster príjemnejšie, než na beznín BA 95 E10.

4. Jazdné vlastnosti?
Tak toto je na dlhšie a viac ich rozpíšem v samotnom teste, ale v stručnosti, jazdí veľmi dobre. Prekvapila ma najmä dobrá práca zadnej nápravy. Okrem jej vzornej konštrukcie a dobre zladených pružín s tlmičmi (LPG verzia má upravené pruženie) za tým vidím aj trochu vyššiu hmotnosť zadného previsu. Čo ma prekvapilo asi najviac, nebol ani tak veľmi tichý podvozok, ale veľmi slušná trakcia predných kolies. Skúšal som ju aj v ľahšom teréne a Dacia s predným pohonom toho prešla až prekvapujúco veľa.

Najnovší Duster jazdí lepšie, než by sa mohlo zdať. Všimnite si kvalitný nerezový výfuk.

5. Koľko otáčok točí pri 130 km/h?
Auto má len päťstupňovú prevodovku, ale ani na diaľnici mi to nevadilo. Pri tempe 130 km/h točí motor 3500 otáčok, ale nie je hlučný a má akurát tak dosť sily na to, aby bez podradenia zvládal aj tiahle diaľničné stúpania. Rozhodne som počas jazdy viac vnímal aerodynamický hluk od A-stĺpikov a vonkajších spätných zrkadiel, než zvuk samotného motora.

Dve plynové vzpery a izolácia kapoty sú len malou ukážkou toho, kde sa Dacia za roky posunula. V detailoch je Duster spracovaný dokonca lepšie, než prestížnejšia konkurencia. Len to skrátka tak nahlas nevytrubuje do sveta.

6. Aký bol dojazd na jednu LPG nádrž?
Mne sa podarilo zvládnuť 383 km, no bola v tom aj diaľničná jazda (cca 40 %). Tam závisí od kvality plynu, tlaku výdajného stojana na čerpacej stanici (všade sa podarí do nádrže natlačiť iné množstvo plynu). Ak to spočítam s 50 litrami benzínu v normálnej nádrži, s Dusterom LPG zvládnete s plnými nádržami pri rozumnom jazdnom štýle reálne 1000 km.

Toto auto rozhodne stojí za pozornosť. Nároční nad ním kývnu rukou, ale pre normálnych ľudí hľadajúcich spoľahlivú mobilitu predstavuje v mojich očiach praktické riešenie.

7. Kúpil by si si ju?
Áno, za toto auto by som dal peniaze. V detailoch veľmi rozumne urobené SUV s dielenským spracovaním, ktoré mi je sympatické. Ak by som si mohol vybrať, bral by som radšej LPG verziu, než TCE 100 len na benzín. Na LPG to fakt jazdí lepšie (pri staršom Logane 0.9 TCe sa mi naopak na LPG jazdilo horšie, než na benzín).