Testovaná Škoda Kamiq 1.6 TDI je v mojich očiach príjemným prekvapením. Čakal som len vyššiu Scalu, namiesto toho som v nej objavil auto, ktoré považujem za ideálny kompromis medzi príjemným nastupovaním, slušnou priechodnosťou (vyššia svetlá výška) a ekonomikou prevádzky. Aj keď ide o crossover, na cestách pred sebou netlačí nezmyselné množstvá vzduchu a aj na diaľnici zostáva relatívne úsporný. Kamiq je v podstate jeden z najnižších zástupcov svojho segmentu. Samozrejme, má svoje muchy dané predovšetkým použitím koncernového infotainmentu, ale z hľadiska „hardvéru“ a jeho naladenia sa chyby tohto auta hľadajú skutočne ťažko. Teda aspoň na testovanej konfigurácii s motorom 1.6 TDI a dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Je jasné, že áut s touto motorizáciou sa v konečnom dôsledku predá menej, než benzínových Kamiqov 1.0 TSI, o to viac som bol však zvedavý, čo Kamiq dokáže, ak si priplatíte. Prejdime k vašim otázkam.

Otázky a odpovede

1. Aká je svietivosť LED svetlometov?
Testované auto si na cestu svietilo Full LED svetlami, ktoré sú súčasťou najvyššej výbavy Style. Parkovačky, smerovky a denné svietenie tu tvorí horná linka zložená zo 4 LED segmentov, zatiaľ čo hlavná parabola obsahuje jednu spoločnú optiku pre stretávacie a diaľkové LED svetlo a druhú pre LED hmlovku s funkciou prisvecovania do zákrut. V režime stretávacích svetiel k nim nemám žiadne výhrady, svetelný kužeľ je dostatočne jasný aj široký a dokáže dosť dobre osvetľovať aj krajnice. Neprehliadnete tak chodcov, cyklistov, dokonca ani zver pasúcu sa pri ceste. Slušný je aj režim diaľkových svetiel, čo bývala ešte donedávna výrazná slabina prvých LED svetlometov v neprémiových autách. Hmlové LED svetlomety som nemal možnosť vyskúšať, ich svetelný kužeľ je však ešte o čosi širší. Ako však ich „studené“ biele svetlo presvecuje hmlu, netuším.

Full LED majú dobrú svietivosť, všimol som si, že im veľmi nevadí ani špinavé krycie sklo. Halogénové svetlomety boli na zašpinené krycie plexisklá citlivejšie. 

2. Aký je komfort na 18-palcových kolesách?
Lepší, než som čakal. Rozmer pneumatík 215/45 R 18 (Continental WinterContact TS850P) síce neveští nič dobré, ale to, čo nepohltila nízka bočnica zimnej pneumatiky, účinne „pobralo“ pruženie. Kamiq je síce tvrdší ako Scala (tuhší je na prednej aj zadnej náprave), ale ani na týchto kolesách to nie je z hľadiska komfortu žiadna tragédia. Testovaný Kamiq si zadkom nadskočil len na veľkých dierach, kde sa cez tuhú zadnú priečku preniesla vibrácia aj na koleso druhej strany. Osobne by som ostal pri diskoch s priemerom 17 palcov, ale ak vám je prednejší vzhľad, nebude to na zlých slovenských cestách nič strašné ani s týmito kolesami.

Kamiq zvláda slovenské cesty aj na 18-palcových pneumatikách, ak je však možnosť voľby, rozumnejšie je zostať na diskoch s priemerom 17 palcov. Ušetríte na tlmičoch aj pneumatikách a ako bonus bude Kamiq zospodu pravdepodobne o niečo tichší.

3. Ako je to s hlukom podvozku?
Priame porovnanie som nerobil, no odhadujem, že Scala s rovnakým priemerom diskov bude odspodu tichšia. Kamiq má totiž pri rovnakom priemere diskov vždy väčšiu šírku pneumatík (pri zachovaní rovnakého profilového čísla), čím konštruktéri dosiahli zväčšenie priemeru kolies a tým aj nárast svetlej výšky. Ani na diaľnici som však hluk od kolies nevnímal nijak rušivo. Kolesami si po asfalte Kamiq zadupal až na horskom priechode Zbojská, kde prišli na rozbitých úsekoch k slovu tvrdšie tlmiče a neschopnosť nízkych bočníc tlmiť drobné nerovnosti. Hluku neprospieva ani tuhší predný stabilizátor, či tvrdšia celá priečka zadnej nápravy (+ tvrdšie tlmiče na oboch nápravách). Naopak, zníženiu hluku od podvozku prospieva väčší priemer kolies (v porovnaní so Scalou má Kamiq o 20 mm väčší priemer). Veľké kolesá totiž majú menšiu tendenciu „padať“ do dier. Podmienkou sú však účinné tlmiče, inak narobia veľké a ťažké kolesá viac škody ako úžitku.

Kamiq sa v zákrutách takmer nenakláňa, konštruktéri ho totiž v mene stability pri vyhýbacích manévroch pritvrdili na prednej aj zadnej náprave.

4. Aká bola reálna spotreba motora 1.6 TDI počas testu?
Na mojej obľúbenej trase z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km) si Kamiq vzal len 4,8 l/100 km, čo je oproti udávanej továrenskej spotrebe 5,0 – 5,8 l/100 km výrazne menej. Pre úplnosť dodávam, že pri tempe 90 km/h točí motor 1.6 TDI len 1700 ot./min. (VII.). Tesne pod päťlitrovou hranicou sa však udržal aj na tradičnej testovacej trase topspeed.sk dlhej 100 km (4,9 l/100 km). Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h stúpnu otáčky motora na 2400 ot./min. a spotreba vyskočí na 7,1 – 7,3 l/100 km. Auto malo v čase testu najazdených takmer 12 000 km, takže jeho motor už bol zabehnutý (či správne, to však netuším). 

Motor 1.6 TDI je aj v nízkych otáčkach relatívne tichý (samozrejme, nie tak ako benzínový trojvalec 1.0 TSI). Dunieť začína až pri poklese otáčok pod 1300 ot./min. a následnej záťaži.

5. Koľko je vzadu miesta pre pasažierov?
Kamiq patrí bez preháňania medzi najväčších zástupcov v segmente. Nad zadnými sedadlami má o 20 mm viac miesta nad hlavou (v porovnaní so Scalou), sedáky nie sú nepríjemne nízko nad podlahou, takže nesedíte s pokrčenými nohami a na šírku je tu pre dvoch miesta až, až. Núdzovo sa tu odvezú aj traja (ale bude im, pochopiteľne, úzko). Vpredu sa mi sedelo doslova kráľovsky, nevadil mi ani stredový tunel.

Vzadu je pre dvoch miesta až, až. Trom je tu pochopiteľne úzko, krajných cetujúcich v takom prípade tlačia do chrbta tvrdé plastové kraje operadiel.

6. Má dobrý pomer cena/kvalita?
K tomuto sa mi vyjadruje veľmi ťažko. Ide o to, akú kvalitu máte na mysli. Kvalitu použitých materiálov? Spracovanie? Konštrukciu? Na prvý pohľad sa môže zdať takmer 26 000 eur za auto tejto veľkosti veľa. A veľa to možno skutočne aj je. Neviem. V cene totiž môže byť aj veľmi dobrá konštrukcia základnej mechaniky, jej odolnosť a výdrž, čo nemám šancu v týždňovom teste zachytiť. V takom prípade je Kamiq dobrou voľbou. Podobne na tom bola aj Škoda Rapid. Na začiatku veľmi drahé auto s interiérom z tvrdých plastov, chudobnou výbavou a príliš tvrdým podvozkom. Neskôr ho zlacnili, no ukázalo sa, že jeho najväčšou devízou je veľmi dobre navrhnutá mechanika odolávajúca opotrebovaniu a preťažovaniu lepšie, než pri konkurentoch. Uvidíme časom, ako na tom bude Kamiq. Zatiaľ sa javí ako dobrý konštrukčný návrh so slušnými motormi aj jazdnými vlastnosťami. V dobách masívneho šetrenia a skladania sa zákazníkov benzínových a naftových áut na elektromobilitu, však človek nikdy nevie. Uvidíme.