Dacia má s pohonmi na LPG dlhoročné skúsenosti, prvýkrát však prichádza s tým, že LPG kombinuje s prepĺňaným motorom. A rovno s malým litrovým trojvalcom TCe 100 (74 kW/100 k). A mám pocit, že práve kvôli budúcej jednoduchšej prestavbe na LPG jeho konštruktéri použili hneď na začiatku nepriame vstrekovanie paliva (postavili aj verziu s priamym vstrekovaním). Prídavná nádrž na LPG pod zadným previsom však znamená nemožnosť LPG kombinovať s pohonom všetkých kolies, testovaná Dacia má preto pohon 4x2. Je v najvyššej výbave Prestige a jej cena bez príplatkov vyskočila na 14 390 eur (testovaný exemplár je ešte drahší o príplatkové prvky výbavy). Najlacnejší Duster na LPG však môžete mať už za 12 290 eur a čo je zaujímavé, Dacia vám ho dá za rovnakú cenu ako benzínovú verziu TCe 100. Podmienkou je však značkové financovanie, takže v konečnom dôsledku si niečo predsa len priplatíte. Aj tak sa mi to však zdá férová ponuka.

Čo ma zaujalo ako prvé

Jednoduché autá ako Duster mám rád. Pripadajú mi akési ľudskejšie a úprimnejšie a ich zákazníci majú iné preferencie ako priaznivci prémiových značiek. Netrápi ich imidž, ani schopnosť ohurovať na ulici a väčšinou majú úplne iné očakávania. Jednoduchý servis, lacná prevádzka a schopnosť udržať ich za normálne peniaze dlhodobo v stave, aby po štyroch rokoch bez problémov prešli cez STK a EK (mám pocit, že práve to spôsobí mnohým majiteľom dnešných nových áut o štyri roky poriadne vrásky na čele). Preto vám hneď na začiatok ukážem niekoľko mojich rýchlych fotiek, na ktorých sú veci, ktoré ma zaujali ako prvé. Je ich trochu viac, pretože najmä na lacné autá zvyknem pozerať trochu inou optikou. Ak vás o Dacii Duster na LPG zaujíma niečo konkrétne, pokojne píšte do debaty. Ak to bude v mojich silách, zistím, čo sa dá.

Pneumatiky Bridgestone Turanza T005 215/60 R 17 sú veľmi tiché a aj na mokrej ceste predvádzajú dobrú trakciu. 

Stav plynu v tlakovej nádrži s objemom 34 l signalizuje LED ukazovateľ na ľavej strane od volantu. Zatiaľ som na plyn odjazdil 360 km a motor sa stále neprepol na benzín. Priemernú spotrebu ani dojazd na LPG palubný počítač nezobrazuje. 

Verzie s pohonom predných kolies majú vzadu vždy jednoduchú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. Všimnite si učebnicovú polohu tlmičov. Takto majú najväčšiu možnú účinnosť a počas jazdy je to skutočne cítiť. Dacia Duster LPG jazdí aj na rozbitých cestách veľmi príjemne.

Strieborný plast predného nárazníka je plastová imitácia ochranného plechu, je však 215 mm nad cestou, takže s Dusterom môžete parkovať aj k vyšším obrubníkom.

Pod motorom je poctivý plechový kryt. Svetlá výška pod ním je 215 mm.

Pohľad pod predný blatník, protikorózna ochrana sa zdá v poriadku. Uvidíme za pár rokov.

Vnútro zadných podbehov je príkladne nastriekané plastisolom. Ak je kvalitný a časom nepopraská, malo by to stačiť.

Zadné hrnce sú Achillovou pätou všetkých áut. Okolo ich zvarov začína auto "kvitnúť" najskôr. Tu sa to zdá ošetrené veľmi dobre.

Podlaha je nastriekaná asfaltovým protikoróznym náterom. Výfuk je pekne skrytý a nehrozí jeho poškodenie, ak Duster niekde omylom položíte "na brucho".

Auto nemá kvôli LPG nádrži miesto na rezervu, sada na opravu defektu je skrytá pod plsteným čalúnením kufra.

Látkové veká odkladacích otvorov na bokoch kufra vyzerajú lacno a primitívne, keď sa však nad nimi zamyslím, svoju funkciu plnia perfektne a ani po rokoch ich nezlomíte (plastové dvierka krehnú a po rokoch sú ich držiaky takmer pravidelne polámané).

Fabrický spôsob uchytenia LPG nádrže pod podlahou je slušne spracovaný. Pravdepodobne ani tu už nehrozí korózia karosérie (v minulosti práve tu plynové Dacie občas "kvitli"). 

Všimnite si, ako dobre má Duster chránené zvary skeletu (pohľad na vnútorný prah v kufri).

Páči sa mi, že pri predných hrncoch je urobený odtok vody. Je dôležité, aby sa tu nedržala voda.

Akumulátor (EFB) s kapacitou 60 Ah (510 A) je výborne prístupný. Ak vám jedného dňa začne dosluhovať, pochopíte, aká je to výhoda.

Pozdĺžne nosníky v motorovom priestore majú zboku vetracie otvory (veľmi dôležité na vetranie a odtok kondenzátu). V oblasti protikoróznej ochrany urobila Dacia obrovský skok.

Motor 1.0 TCe používa klasický náporový chladič stlačeného vzduchu. Na rozpálenom asfalte mestských križovatiek sa preto Dacii nechce veľmi rozbiehať a občas máte pocit, že sa motor dusí. A je to tak, pri stojacom aute nemá nasávaný vzduch čo ochladiť. Počítajte s tým najmä pri ťahaní ťažkého prívesu. Pred hlavným chladičom pribudli elektricky ovládané žalúzie (kvôli aerodynamike).

Dôraz Dacie na detail prezrádzajú aj silentbloky výfuku poistené látkovým popruhom. Ak ich guma skrehne, nestane sa vám, že vám výfuk jedného dňa po prejazde veľkej nerovnosti spadne na cestu.