Podľa Michala Velebného, vedúceho reštaurátorskej dielne Škoda Muzeum, sa do hľadáčika zberateľov veteránov a mladoboleslavských youngtimerov dostávajú čoraz častejšie okrem „tradičných“ stálic ako Superb, Popular, či Škoda 110 R aj modely 70. a 80. rokov minulého storočia. V súčasnosti rastú najrýchlejšie práve ceny týchto modelov, ktorými si plnia svoje detské sny súčasní štyridsiatnici a päťdesiatnici.

Popularitu jednotlivých modelových radov dokázali zvýšiť aj limitované edície. Dobrý príkladom je Favorit/Forman Silver Edition. Dnes sú podstatne drahšie ako bežné verzie.

Túto teóriu potvrdzuje aj Petr Ort, odborník na oceňovanie, súdny znalec v ekonomike a celoživotný veteránista. „Zaujímavým, nepríliš logickým, ale štatisticky doložiteľným javom je pokles cien predvojnových modelov na svetových trhoch. Vysoké ceny renovačných prác už nemusia byť v súlade s trhovými cenami týchto veteránov. Pôvodné náhradné dielce už neexistujú a nedajú sa vyrobiť. Tieto autá sú navyše prakticky nepoužiteľné v bežnej premávke, majú slabé brzdy, svetlá, nízku protikoróznu odolnosť, o bezpečnosti ani nehovoriac. Behaviorálna ekonómia tvrdí, že veľká časť zberateľov hľadá buď otcove auto, alebo modely, ktoré si kedysi priali vlastniť, ale nemohli si to dovoliť,“ dodáva Ort.

Ceny Škody 110 R ovplyvňuje aj fakt, že z 57 085 vyrobených kusov zostalo v ČSSR len 25 846 áut. Práve veľký export „Erky“ dvíha dopyt po nej aj za hranicami bývalého Československa.

Po 25 rokoch sa dochovajú len asi 3 % pôvodných áut

Podľa automobilky Škoda treba pred kúpou veterána alebo youngtimera pamätať na niekoľko základných pravidiel. Opotrebovanie nového auta je najrýchlejšie počas prvých 5 rokov prevádzky. Potom sa až do 10 rokov spomalí a následne klesá ešte pomalším tempom asi do 25 rokov života auta (pri bežnom používaní). Vývoj ceny auta určujú tzv. amortizačné krivky. Po 25 rokoch života sa dochová približne len 3 % z pôvodne vyrobených áut a v tomto momente dosiahnu cenové dno. Z ekonomického hľadiska prestávajú byť dopravnými prostriedkami a stávajú sa z nich zberateľské artefakty.

Ako je to s Favoritom?

Ako hovorí Michal Velebný, pri čerstvých tridsiatnikoch, ako povedzme aktuálne Škoda Favorit, sú momentálne zjavné cenové výkyvy v trhových cenách. Stačí, aby auto oslavovalo okrúhle narodeniny, alebo sa v médiách objavil exemplár za nevídane vysokú cenu a okamžite sa zodvihne krátkodobá vlna dopytu. Po jej opadnutí ceny opäť klesnú na bežnú úroveň. V nedávnej minulosti takto „lietali“ ceny Škody Rapid aj Škody Favorit. 

Podľa Petra Orta existuje objektívny predpoklad stáleho rastu cien dobre vybraných veteránov v strednodobom a dlhodobom horizonte. Tento rast je zaručene vyšší, než pri akciách alebo dlhopisoch. Pri tých je naviac jediným dokladom o vlastníctve údaj na elektronickom účte, zatiaľ čo veterán alebo youngtimer poskytuje aj porciu osobnej radosti a emócie pri jazdení krajinou.

Z modelu Škoda 1000 MB sa dodnes dochovalo niekoľko tisíc kusov. Jej ceny ovplyvňujú aj špekulanti a rôzni obchodníci. Výnimkou je vzácna verzia 1000/1100 MBX, z tej dnes jazdí skutočné minimum.

TOP 5 najzaujímavejších zberateľských vozidiel Škoda

Škoda Trekka (1966 – 1972)

Predchodca kategórie SUV. Využíval veľmi húževnatú techniku Škody Octavia, čo mu zabezpečovalo veľmi dobrú mechanickú výdrž. Aj napriek absencii pohonu 4x4 (Trekka mala hnané výlučne zadné kolesá) sa nestratila ani v teréne (zásluhou veľkej svetlej výšky). Celkovo sa z neho vyrobilo len 3500 kusov, z ktorých je dnes väčšina „po smrti“.

Škoda Trekka

„Novozélandské auto Trekka vyrábané na podvozku Octavie Super sa dnes teší mimoriadnej obľube zberateľov po celom svete.“ Michal Velebný

Škoda Rapid 135/136, Š743 (1987 – 1990)

V porovnaní o Škodou 110 R sa verzií Rapid (Š743) vyrobilo asi 5-krát menej. Podľa automobilky Škoda ide v dlhodobom horizonte jednoznačne o cennejší artikel s väčším zberateľským potenciálom. Auto má navyše veľmi dobré jazdné vlastnosti a dá sa bez väčších kompromisov používať aj dnes.

Škoda Rapid 135/136

„Škoda Rapid patrí do investičnej kategórie detských snov, ktoré si chcú splniť dnešní štyridsiatnici a päťdesiatnici.“ Michal Velebný

Škoda Felicia Fun (1996 – 2000)

Veľmi vzácna verzia Felicie, z ktorej bolo nakoniec vyrobených len niečo cez 4000 kusov. Atraktívnych štvormiestnych pickupov Fun sa dodnes zachovalo veľmi málo, ešte menej v pôvodnom stave. Dopyt násobne prevyšuje ponuku, čo šponuje ceny každým rokom na vyššiu a vyššiu úroveň. Ale pozor, obmedzená je aj dostupnosť originálnych karosárskych náhradných dielcov.

Škoda Felicia Fun

„Len 4000 vyrobených kusov a otvorená karoséria... Skrátka atraktívny youngtimer.“ Michal Velebný

L&K/Škoda 110 (1925 – 1929)

Medzi mladoboleslavskými autami prvej štvrtiny 20. storočia patrí model L&K/Škoda 110 medzi najdostupnejšie a najpraktickejšie autá. Z toho plynie jeho obľúbenosť medzi veteránistami a zberateľmi predvojnovej techniky. Jeho hodnota každým rokom rastie.

Škoda 110

„Dochoval sa veľký počet originálnych náhradných dielcov, pričom auto jazdiace tempom 80 km/h ani dnes veľmi nebrzdí premávku.“ Michal Velebný

Škoda Felicia/Felicia Super (1959-1964)

Verzie bez strechy si všeobecne držia vyššiu hodnotu, než uzavreté verzie. Dnes sú mimoriadne žiadaným artiklom nielen v bývalom Československu, ale aj v Západnej Európe. Výkonnejšia verzia Felicia Super sa dnes na aukciách predáva aj za 24 000 eur.

Škoda Felicia/Felicia Super

„Vzdušná Felicia spoľahlivo budí pozornosť nielen na veteránskych rallye.“ Michal Velebný

zdroj: Škoda Auto