HVO – alebo tiež hydrorafinovaným rastlinným olejom či parafínovým naftám vyrábaným bez prímesí ropy – sme sa už párkrát venovali, takže tentoraz len telegraficky.

Ide o takzvanú syntetickú naftu alebo e-diesel s bežne používaným komerčným označením XTL, CARE či spomínaným HVO100. Produkuje sa z odpadu a rastlinných zvyškov, firmy za ňou stojace sľubujú, že pri jeho výrobe nepoužívajú palmový olej a tento typ paliva aktuálne podporuje väčšina automobiliek na európskom trhu, vrátane BMW, Peugeotu, Opelu, Hyundaiu, Renaultu či nemeckého koncernu Volkswagenu, ktorý začiatkom roka oznámil, že ho môžete tankovať napríklad do šesťvalcov TDI v Audi i VW.

Je to spolu so syntetickým benzínom pozoruhodná protiváha elektromobilom, keďže použitie HVO prakticky okamžite znižuje emisie oxidu uhličitého automobilov od 70 do 95 percent v porovnaní s konvenčnou naftou (či benzínom) a nepotrebujete k nej budovať novú infraštruktúru, teda čerpacie stanice či iné distribučné toky.

Otázkou akurát je, či európsky parlament a jeho zákonodarný zbor bude schopný zložiť z očí klapky a uznať, že batériové autá nie sú jedinou alternatívou budúcnosti, a to tým skôr, že auto prevádzkované na e-palivo je schopné produkovať nižšie emisie CO2 ako elektromobil, ak sa do výpočtu zahrnie celý životný cyklus „od kolísky po hrob“, teda od výroby po konečnú recykláciu.

Že vidí perspektívu v syntetických palivách typu HVO100 (spĺňajúcich európsku normu kvality EN 15940 pre parafínovú naftu) i Toyota, dokazuje aj jej najnovšia iniciatíva spojená s dvomi dieselovými modelmi predávanými v EÚ. Ide samozrejme o pickup Hilux a offroad Land Cruiser, pričom japonská značka dodáva, že uznáva hydrorafinované rastlinné oleje aj kvôli tomu, že majú vyššie cetánové číslo ako tradičná nafta, má nižší obsah síry i aromatických látok.

Podľa Toyoty by sa mala produkcia HVO zvýšiť zo súčasných 4 miliónov ton ročne na 15,5 milióna ton v roku 2030 a súčasne má byť rozšírený i počet čerpacích staníc, kde e-diesel kúpite. Momentálne by ich malo byť Belgicku, Dánsku, Fínsku, Estónsku, Lotyšsku, Litve, Holandsku, Nórsku a Švédsku približne 1000.

Zásadnou technickou inováciou modifikovaných modelov Hilux a Land Cruiser sú nové vstrekovacie systémy schopné pracovať s inou (nižšou) mernou hustotou HVO100, zároveň ale platí, že majitelia budú môcť bez problémov tankovať i obyčajnú naftu, respektíve miešať obe palivá v ľubovoľnom pomere. Príjemnou správou tiež je, že celkové úpravy by sa mali postarať o mierne zvýšenie výkonu motorov, aj keď Toyota zatiaľ nehovorí o koľko presne.

Výroba uvedených vozidiel podľa novej špecifikácie sa rozbehne v prvom štvrťroku 2023, takže upravené Toyoty Hilux a Land Cruiser by sa mohli k zákazníkom dostať približne v polovici budúceho roka.

zdroj: Toyota