V Japonsku vznikla akási koalícia piatich značiek (Toyota, Mazda, Subaru, Kawasaki a Yamaha), ktorá si dali za cieľ zachrániť spaľovacie motory. V masívnej elektrifikácii totiž nevidia veľký zmysel a zároveň veria, že spaľovacie motory majú stále čo ponúknuť, a to aj pri vidine dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Túto informáciu oznámili vyššie spomenutí výrobcovia automobilov a motocyklov na spoločnej tlačovej konferencii. Teraz pred nimi stojí veľká výzva.

Motoršport ako zdroj inovácii

Mazda na dosiahnutie tohto cieľa využije pretekárske vozidlo s názvom Spirit Racing Bio concept Demio, ktoré poháňa 1,5-litrový spaľovací motor SkyActiv-D. Motor však nespaľuje klasické palivo, ale novú generáciu bionafty. S týmto strojom sa automobilka plánuje zúčastniť aj miestneho šampionátu Super Taikyu Series, ktorý pozostáva zo siedmych pretekov. 

Spoločnosť Mazde v Super Taikyu Series však budú robiť aj Toyota a Subaru, ktoré sa vydajú rovnakou cestou. Toyota ešte tento rok opäť nastúpi s Corollou, ktorú vpred tlačí spaľovací motor na vodík, ale v novej sezóne sa tohto šampionátu zúčastní s modelom GR86. Ten však bude využívať uhlíkovo neutrálne syntetické palivo získané z biomasy. Nezabudnime však ani na poslednú automobilku. Subaru a Toyota už dlhodobo spolupracujú a ani tento projekt nebude výnimkou. V danom šampionáte tak uvidíme aj BRZ, ktoré bude rovnako ako GR86 spaľovať syntetické palivo. Keď sa ešte vrátime k vodíkovej Corolle, tak v plánoch Toyoty figuruje aj naďalej a značka sa s ňou chce zúčastniť aj ďalších pretekov a pracovať na vývoji tohto pohonu. 

Toyota Corolla na vodík.

Cestou absolútnej elektrifikácie však očividne nechcú ísť ani japonskí výrobcovia motocyklov Kawasaki a Yamaha, ktorí sa nechali počuť, že plánujú vývoj vodíkových motorov. Zdá sa, že Japonci sa rozhodli postaviť na odpor elektrickej budúcnosti. Potenciál vidia nielen vo vodíku, ale aj v syntetických palivách a spaľovacie motory rozhodne nechcú poslať do histórie. Avšak čo je najdôležitejšie, nič nechcú uponáhľať. Pravdupovediac, osobne im fandím. Celá vízia elektromobility je šitá horúcou ihlou, avšak japonské automobilky na to idú s pomerne chladnou hlavou a celej problematike chcú prísť na kĺb.

Zdroj, foto: Toyota