UBER, Taxify, Hopin... Až po klasických taxikárov. Možností, ako sa u nás, alebo vo svete prepraviť z miesta A do miesta B, je viacero.

Ako to je aktuálne v ČR? 

Ako sa ale UBER pasuje v ČR? Tam ho zatiaľ úplne nezakázali. Našli, zdá sa, celkom rozumný kompromis. Spoločnosť UBER bude od začiatku októbra evidovať tržby svojich vodičov prostredníctvo elektronickej pokladnice, po česky elektronická evidencia tržieb, známa pod skratkou EET. Spoločnosť bude poskytovať finančnej správe aj údaje o aktivitách šoférov, ktoré budú potrebné na realizáciu daňovej kontroly. Ale pozor. Táto povinnosť sa bude týkať len novo evidovaných vodičov, ktorí budú pre apku jazdiť. Aktuálne v ČR pre UBER jazdí zhruba 2000 vodičov. 


Ako je na tom estónske Taxify? "Taxify na rozdíl od některých našich konkurentů již od spuštění provozu v Praze platí veškeré daně v České republice, a to jak daň z příjmů, tak DPH a ostatní daně i poplatky," komentoval šéf Taxify pre Česko a Slovensko Roman Sysel.


Táto dohoda bude medzi UBER-om a českým ministerstvom platiť rok, s možnosťou opätovného predĺženia, ak to bude účinné riešenie. Takto chcú dosiahnuť reguláciu zdieľanej ekonomiky. Ministerstvo sa spolieha aj na to, že dané opatrenie vyžehlí spor medzi riadnymi taxikármi a vodičmi UBER-u.


Hlavným dôvodom, prečo sa problematika v ČR rieši, je minuloročné rozhodnutie Európskeho súdu, podľa ktorého je UBER prepravnou firmou a musí tak dodržiavať platné predpisy.  

Čo na to združenie českých taxikárov?

Českí taxikári naďalej vyzývajú vládu k razantným krokom voči tejto oblasti dopravy. Taxikári túto dohodu vnímajú iba ako hru o čas. Od vlády žiadajú absolútne vypnutie aplikácie UBER a Taxify. 


"Veškeré body, které jsou v tomto memorandu by měly být samozřejmostí a rozhodně se nejedná o nějaký ústupek ze strany Uberu. Co se týče EET tak s největší pravděpodobností bude ještě v tomto roce povinné pro všechny řidiče taxislužby prováděné jakoukoli formou," povedal predseda združenia českých taxikárov Petr Polišenský.


Taxikári naďalej trvajú na tom, aby bol jeden variant taxi pre širokú verejnosť, kde by bolo povinné označenie a taxameter. 

Na Slovensku príde čoskoro zmena 

Ministerstvo dopravy SR chystá zmenu zákona. Uvedomujú si, že zmena je nevyhnutná, lebo súčasné znenie zákona nekorešponduje reálnej situácií na trhu. 


Zmeny preto chystá aj Hopin. Tá sa už čoskoro pretransformuje na aplikáciu, ktorá bude využívať aj zdieľanú ekonomiku aj klasickú aplikáciu Taxi. Fungovať by mala v Bratislave a v Košiciach. Na rozdiel od UBER-u v ich aplikácii bude reálne vodič vidieť, kam sa konkrétny zákazník chce odviesť. V aplikácii UBER síce zákazník zadal, kam chce ísť, ale vodič to reálne nevidel. Mnohí pôvodní taxikári to od Hopin-u vnímajú ako zradu.