Automobilka zverejnila niekoľko modelov, ktoré postupne prinášali pokrok v oblasti chladenia vzduchu v kabíne vozidla. Keďže s automobilom jazdíme aj počas horúcich letných dní, dnes si už život bez funkčnej klimatizácie skoro ani nevieme predstaviť.

Najprv len ľad

Pritom by ste verili, že prvé chladiace systémy využívali k chladeniu čistý ľad? Boli to nádoby, ktoré zabraňovali prehriatiu motora. Tento prvý typ chladiaceho systému bol už v roku 1884. Avšak trvalo ďalšie pol storočie, kým sa začalo myslieť aj na posádku a vymýšľať riešenie na chladenie priestoru pre vodiča a spolucestujúcich.

V minulosti to bolo trocha iné, automobily neboli až tak aerodynamicky tvarované, a tak cez kolmejšie sklá interiér nebol tak rýchlo prehriaty, ako v moderných vozidlách. Od 40. rokov minulého storočia ste si mohli do vybraných áut namontovať klimatizáciu, avšak vychádzala na približne 300 dolárov, čo bol ekvivalent súčasných 5000 eur. 

V modeloch Seat 1400 z roku 1953 ste mohli na vetranie použiť najprv okrem otvorených bočných okien aj malé trojuholníkové v rohoch predných dverí. Tie dokázali rozvádzať vzduch aj priamo na ruky vodiča a tak lepšie prispieť k pohode za volantom. Do priestoru pre nohy zas vháňa vzduch ventilátor pri vypnutom kúrení.

Úplne prvá klimatizačná jednotka sa objavila v modeli 132 (prezlečený Fiat 132) v roku 1973. K tomu ste mohli mať aj bočné clony proti oslneniu zboku. Dnes poznáme dvojité clony, vtedy existovala samostatná bočná clona.

V roku 1993 prišla do ponuky druhej generácie Ibizy manuálne regulovateľná klimatizácia so zmiešavaním vzduchu. Stále nebola k dispozícii možnosť zvoliť presnú teplotu, ale mohli ste regulovať intenzitu studeného vzduchu.

Najnovší Leon alebo aj napríklad nedávno testované Tarraco už majú v ponuke 3-zónovú automatickú klimatizáciu. Tá umožňuje samostatné nastavenie teploty pre vodiča, spolujazdca a zadných pasažierov. Vďaka rôznym senzorom vnútri a vonku už dokáže klimatizácia samostatne regulovať vzduch tak, aby ste mali v interiéri stálu teplotu bez ohľadu na to, či prší, svieti slnko alebo zrazu vôjdete do tunela. K tomu máte aj systém Air Care s filtráciou alergénov pre čo najčistejší vzduch v interiéri. A aká je budúcnosť klimatizácie v autách? Jednoznačne v ďalšej úspore paliva, prípadne možnosti zadať do systému údaje o posádke a na základe toho prispôsobiť silu, smer aj teplotu vzduchu.

Zdroj: Seat TS