1 z 13 úmrtí dieťaťa v EÚ spôsobí dopravná nehoda.

Aké je riešenie? Očakáva sa, že Európska komisia 2. mája 2018 oznámi aktualizáciu predpisov o bezpečnosti vozidiel. Posledná aktualizácia prebehla pred vyše 10 rokmi. Aktuálna verzia by mala byť platná tiež desať rokov. 

ETSC bude tlačiť do opatrení, ktoré môžu znížiť rýchlosť. To je podľa nich rozhodujúce pre predchádzanie úmrtiam detí. Ďalej vyzýva EÚ, aby presadzovala nové technológie v oblastí aktívnej bezpečnosti vozidiel, ako sú inteligentná rýchlosť (ISA) a automatické núdzové brzdenie (AEB), ktoré dokážu detegovať chodcov a cyklistov. Chcú, aby týmito prvkami bolo štandardne vybavené každé novo predané auto.

"Inteligentné, efektívne a osvedčené technológie aktívnej a pasívnej bezpečnosti vozidiel, akými sú napr. automatické núdzové brzdenie a inteligentná rýchlosť, môžu byť rovnako dôležité pre záchranu života detí ako použitie bezpečnostného pásu. Skutočná zmena však nastane až vtedy, keď budú tieto technológie namontované v každom vozidle ako štandard. Neprejde pomaly deň, aby politici alebo výrobcovia áut nesľubovali, že autonómne autá vyriešia problém bezpečnosti na cestách. Ale kým príde, to potrvá desaťročia. Do r. 2030 bude na svetových cestách niekoľko miliónov automatizovaných vozidiel, v porovnaní s viac ako miliardou ďalších bežných novoprodukovaných vozidiel. Existuje vážna hrozba, že kompetentní už dnes jednoducho odignorujú obrovské výhody v oblasti bezpečnosti, ktoré možno dosiahnuť zavedením osvedčených technológií," povedal Antonio Avenoso z ETSC

Štatistika tiež ukazuje, že chýbajúce, nevhodné alebo nesprávne namontované detské sedačky sú v celej EÚ veľkým problémom. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) správne nainštalované  detské zadržiavacie systémy znižujú pravdepodobnosť úmrtia detí pri nehode až o 80 %. ETSC požaduje prevenciu a lepšie vzdelanie rodičov v tejto oblasti. Tiež sa budú snažiť presadzovať zníženie DPH na detské sedačky. Tento krok už medzičasom zaviedlo Chorvátsko, Cyprus, Poľsko, Portugalsko a Veľká Británia.


ETSC ďalej tlačí na členské štáty EÚ, aby zavádzali 30 km/h zóny v oblastiach, kde sa vo veľkom pohybujú chodci a cyklisti, a tiež v oblasti škôl.

Krajinou, kde zomiera najmenej detí v EÚ, je Švédsko. Najhoršie sú na tom Rumuni. Tam je úmrtnosť detí pri nehode v prepočte až 7x vyššia. Najväčšie pokroky za posledných 10 rokov v znižovaní úmrtností detí na cestách sa podarilo Maďarsku, Chorvátsku, Grécku, Portugalsku, Holandsku, Španielsku a tiež Británii.

Foto:hoganinjury.com

Zdroj: ETSC