Ako sme písali dnes dopoludnia, od zajtra – teda 1. júna 2022 – začne v Nemecku platiť nový mesačný cestovný lístok na lokálnych a regionálnych tratiach MHD. Jeho cena je len deväť eur, použiť ho môžete v metrách, autobusoch i vlakoch, a preto asi neprekvapí, že už v prvých hodinách Deutsche Bahn predala viac ako 50 tisíc lístkov a kolaboval im elektronický objednávkový systém. Tým však tamojšie opatrenia snažiace sa zmierniť infláciu i extrémne ceny palív na čerpacích staniciach nekončia.

Ak jazdíte do Nemecka pravidelne, potom asi viete, že ich benzín i nafta sú nezanedbateľne drahšie ako u nás. Pred vojnou na Ukrajine stál liter E10 v priemere 1,750 eura a liter motorovej nafty 1,663 eura. Počas uplynulého víkendu by ste však na západ od ČR dali za benzín priemerne 2,129 eura a diesel 2,026 eura.

Samozrejme s prihliadnutím k priemernej mzde sú na tom Nemci ekonomicky neporovnateľne lepšie, ich spolková vláda sa však rozhodla, že motoristom i firmám ešte o niečo uľaví. Od 1. júna preto znižuje daňové zaťaženie benzínu o 35,2 centa a motorovej nafty o 16,7 centa. Na liter.

Kvôli permanentnému stúpaniu cien a starším zásobám sa predpokladá, že benzín ani nafta nebudú lacnejšie hneď od zajtra a ekonómovia navyše odhadujú, že sa znížená sadzba dane premietne do konečných spotrebiteľských cien v rozsahu len asi 60 percent. Aj to by ale znamenalo, že sa nemecké ceny palív dostanú približne na úroveň tých našich a akékoľvek účinnejšie zohľadnenie daňovej úľavy bude znamenať lacnejšie tankovanie v Nemecku ako na Slovensku.



Spolková vláda v súvislosti s týmto opatrením očakáva (pri normálnom chovaní motoristov) výpadok vo verejných financiách asi 3,15 miliardy eur, úradníci však majú vo svojom rozhodnutí jasno: „Občanov, ktorí sú na aute závislí, nenecháme osamotených. Štát by nemal profitovať z vysokých cien pohonných hmôt. Teraz je na protimonopolnom úrade a ďalších, aby zabezpečili, že sa daňová úľava dostane k ľuďom,“ napísal včera ráno na Twitter spolkový minister financií Christian Lindner.

S maďarskými značkami na slovenskom aute narazíte

O niečo menej inšpiratívny pre slovenských politikov, motoristov a ostatných občanov je vývoj v Maďarsku. Ako uvádza internetový portál Aktuality.sk, v okolí Mosonmagyaróváru, ktorý leží len pár kilometrov od rakúsko-slovensko-maďarskej hranice, polícia eviduje už tridsať krádeží maďarských evidenčných čísiel. Informoval o tom spravodajca TASR v Budapešti s odvolaním sa na vyjadrenie zástupcu generálneho riaditeľa spoločnosti MOL, Pétera Rataticsa.

Agentúrne správy momentálne nehovoria, či ide o prácu jednej organizovanej skupiny alebo činy jednotlivcov a rovnako nie je jasné, či zlodeji pochádzajú zo Slovenska, Maďarska či iného štátu. Predpokladá sa však, že krádeže evidenčných čísiel sú snahou predĺžiť lacnejšie tankovanie za zastropované ceny aj pre cudzincov, ktoré maďarská vláda od 1. júna zrušila. (Len pripomíname, že liter benzínu bude pre domácich naďalej stáť 480 forintov, teda asi 1,21 eura).

V každom prípade montovať si maďarské evidenčné čísla na auto registrované na Slovensku a pokúsiť sa tým o podvod nebude také jednoduché, ako si možno mnohí myslia. Zamestnanec firmy MOL pripomína, že pracovníci čerpacích staníc budú od vodičov pýtať osvedčenie o evidencii vozidla, a aj keď im ho majiteľ auta zo zákona predkladať nemusí, podvodník asi nebude veľmi nadšený, ak ho na mieste skontroluje a odhalí maďarská policajná hliadka.

Predpokladáme navyše, že sa kontroly dokladov k vozidlu nebudú týkať len firmy MOL. Čerpacie stanice v Maďarsku sú kvôli zavedeným cenovým limitom v zlej ekonomickej situácii, takže si na vodičov, ktorých sa tankovanie za zastropované čiastky od zajtra už nebude týkať, budú chcieť určite posvietiť.