Viete, v ktorej krajine sa predáva najviac elektromobilov? Ak ste tipovali Nórsko či Nemecko, musím vás sklamať. Jednotkou je totiž Čína, a to s pomerne veľkým náskokom. Vlani sa tam totiž predalo 51,5 percenta všetkých globálne vyrobených batériových áut. Keď sa pozrieme na konkrétne čísla, v roku 2021 si celosvetovo tento typ auta kúpilo 6,6 milióna ľudí, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s rokom 2020 (cca 3 milióny) a trojnásobok oproti roku 2019 (2,2 milióna). Ide o slušný nárast, stále však hovoríme o zhruba 9-percentnom podiele zo všetkých predaných vozidiel v roku 2021. 

Čína je teda jednoznačne globálnym lídrom, v roku 2021 sa tam predalo zhruba 3,4 milióna elektromobilov, čo je mimochodom viac ako za celý rok 2020 globálne. Pýtate sa prečo sa na tamojšom trhu predáva tak veľa batériových vozidiel? Nuž, dôvodov je niekoľko.

V prvom rade, Čína je obrovský trh, momentálne najväčší na svete. Navyše je nutné povedať, že Peking tieto autá tiež významne dotuje, finančnú podporu však postupne znižuje a mnoho zákazníkov tak chce ešte využiť pôvodnú výšku dotácie a s kúpou nového elektromobilu sa poponáhľa.

A nemali by sme zabudnúť ani na rozmanitosť ponuky čínskeho trhu. Automobilky si silu tamojšieho zákazníka uvedomujú, a preto tu ponúkajú modely (vrátane elektromobilov), ktoré inde nezoženiete.

EÚ zaostáva

V Európe sa v roku 2021 predalo približne 2,3 milióna elektromobilov, čo je o 1,1 milióna menej ako v Číne. Mimochodom, batériové vozidlá v decembri vôbec prvýkrát prekonali počet registrácií vozidiel s dieselovými motormi. 

V Amerike aj naďalej ostáva lídrom Tesla, ktorej patrí až 50 percent amerických predajov. Medziročne však ide o pokles, keďže v tom predchádzajúcom podiel činil až 65 percent. Samozrejme za to môže konkurencia. Dnes už totiž takmer nenájdete automobilku, ktorá by vo svojom portfóliu nemala elektrický model. Mimo týchto troch dominantných trhov však elektrické vozidlá značne stagnujú.