Správne nastavené svetlá sú základ aj pre vodičov s dobrým zrakom!

Nevhodné a nekvalitné autožiarovky, zle nastavené (oslňujúce) alebo dokonca nefunkčné svetlomety či koncové svetlá výrazne ovplyvňujú bezpečnosť cestnej premávky. V nastávajúcom období s kratšou dobou denného svetla a veľmi častej zníženej viditeľnosti je faktor správneho osvetlenia jedným z kľúčových pre správnu, rýchlu a bezpečnú reakciu na pohyb chodcov a cyklistov alebo na inú náhlu dopravnú situáciu.

Cieľom akcie je upozorniť vodičov na riziká spojené s prevádzkou vozidla, ktoré nemá správne nastavené alebo funkčné svetlomety a nutnosť pravidelnej kontroly autožiaroviek a funkčnosti celého osvetlenia motorových vozidiel. Správne nastavenie svetlometov alebo zmeranie intenzity osvetlenia autožiarovky, ktorá v priebehu jej životnosti klesá, pritom vodiči nemôžu zvládnuť v domácich podmienkach bez nutného vybavenia.

V týždni "Vidieť a byť videný" budú mať všetci vodiči možnosť kontroly a nastavenia svojich svetlometov na vozidle vo vybraných servisoch po celom Slovensku, ktoré disponujú regloskopom (profesionálny prístroj na správne nastavenie svetlometov).

Zásady správneho svietenia na zvýšenie bezpečnosti:

1) Čisté sklá a svetlá auta

2) Kvalitné a správne autožiarovky. Výmenu treba robiť vždy v páre, tzn., ak prestane svietiť jedna, automaticky meníme aj žiarovku v druhom svetle.

3) Optimálne nastavené stretávacie svetlá by mali maximum svetla vrhať do 40 m pred auto. Čisto vymedzený svetelný kužeľ by potom mal sústrediť svetlo 75 až 100 m pred vozidlo, kde ho vodič najviac potrebuje pre zaznamenanie prekážok. Dosvit do vzdialenosti až 200 a viac m je optimálny.

4) Svetlá vybavené ešte manuálnym regulátorom výšky treba upraviť pred každou jazdou, pri ktorej náklad nadmerne zaťaží zadnú časť vozidla.

5) Svietiť za jazdy je u nás povinné. Svetlá sa však nerozsvietia všetkým autám automaticky. Väčšine vozidiel s automatickým denným svietením navyše svietia svetlá len vpredu, vzadu nie je vozidlo osvetlené. Vozidlo sa tak zo zadného pohľadu napr. v hustom daždi stáva doslova neviditeľným!

6) Hmlové svetlá použite len v čase keď je to potrebné. Teda za hmly, hustého dažďa alebo pri silnom snežení. Ak tieto podmienky pominú, nezabudnite ich vypnúť.

7) Nielen autá majú povinnosť svietiť, cyklista je rovnako povinný mať za jazdy za zníženej viditeľnosti rozsvietený svetlomet s bielym svetlom svietiacim dopredu a zadné svietidlo so svetlom červenej farby alebo prerušovaným svetlom červenej farby. Varovné blikajúce koncové svetlo môžete vidieť až do vzdialenosti 1000 metrov.

8) Aj chodci by mali myslieť na bezpečnosť! Chodec v tmavom oblečení je pre vodiča viditeľný až zo vzdialenosti, v ktorej už nemôže zareagovať včas. Reflexné prvky, reflexné oblečenie, vesty, reflexné pásky a odrazky sú preto dôležitým prvkom pre bezpečnosť a môžu výrazne zvýšiť viditeľnosť chodcov a tým ochrániť ich zdravie či dokonca život.

Partneri 6. ročníka akcie Vidieť a byť videný sú:
www.osram.sk, www.becep.sk, www.hella.com/hella-sk/ a www.autokelly.sk