Pokiaľ nevidíme dostatočne ďaleko pred seba, tak nedokážeme rýchlo a bezpečne reagovať na situáciu pred nami. Za tmy stúpa preto riziko zrážky s najzraniteľnejšími účastníkmi premávky, a to chodcami a cyklistami.

Mnohí vodiči sa jazdeniu v tme vyhýbajú. Dôvodom je horšia viditeľnosť. Väčšina z nás však musí, či už pravidelne alebo z času na čas jazdiť aj za tmy. Jednou z podmienok bezpečnej jazdy sú potom správne nastavené a fungujúce svetlomety. Nevhodné a nekvalitné autožiarovky, zle nastavené (oslňujúce) alebo dokonca nefunkčné svetlomety, či koncové svetlá ovplyvňujú bezpečnosť cestnej premávky. Pokiaľ nevidíme dostatočne ďaleko pred seba tak nedokážeme rýchlo a bezpečne reagovať na situáciu pred nami. Za tmy stúpa preto riziko zrážky s najzraniteľnejšími účastníkmi premávky a to chodcami a cyklistami.

Cieľom akcie je upozorniť vodičov na nutnosť správneho nastavenia svetlometov a zmerania intenzity osvetlenia autožiarovky. Tá v priebehu životnosti klesá. Od 7. 11. do 13. 11. 2016 si môžu dať vodiči prekontrolovať správne nastavenie a funkčnosť svetlometov zdarma v servisoch po celom Slovensku. Zoznam servisov nájdete na www.vidiet-a-byt-videny.sk.

Vidieť a byť videný

Približne 60% nehôd, ktoré končia úmrtím chodca sa stanú za tmy.

9 zásad správneho svietenia:

1) Bezpečná jazda začína čistými sklami auta, ďalej je potrebné mať čisté svetlomety a správne okuliare pre vodičov s čistými sklami.

2) Do svetlometov kupujeme kvalitné a správne autožiarovky.

3) Svetlomety nechávame pravidelne, a to minimálne raz za rok (najlepšie pred zimnou sezónou) skontrolovať. Optimálne nastavené svetlomety by mali maximum svetla vrhať do vzdialenosti 40 m pred automobil. Čisto vymedzený svetelný kužeľ by potom mal sústrediť svetlo 75 až 100 m pred vozidlo, kde ho vodič najviac potrebuje pre zaznamenanie prekážok. Dosvit do vzdialenosti až 200 a viac m je optimálny.

4) Ak máme svetlomety vybavené manuálnym regulátorom výšky svetlometov, tak ho použijeme pred každou jazdou, pri ktorej nám náklad nadmerne zaťaží zadnú časť vozidla. Predídeme tak nepríjemnému oslňovaniu protiidúcich vozidiel alebo ostatných účastníkov cestnej premávky.

5) Vždy so sebou vozte náhradný pár vhodných autožiaroviek, aby ste ich mohli vymeniť v prípade potreby. (Toto pravidlo neplatí pri vozidlách s xenónovými výbojkami.)

6) Väčšine vozidiel s automatickým denným svietením pracujú len predné svetlá, vzadu preto nie je vozidlo osvetlené. Vozidlo sa tak zo zadného pohľadu napr. v hustom daždi stáva doslova neviditeľným! Nezabúdajte preto prepínať na stretávacie svetlá, keď si to situácia vyžaduje.

7) Používajte hmlové svetlá vždy, keď je to potrebné. Teda za hmly, hustého dažďa alebo pri silnom snežení. V prípade, že tieto podmienky pominú, nezabudnite ich vypnúť. Rovnako urobte aj v prípade jazdy v kolóne! Inak obťažujete iných vodičov idúcich za vami.

8) Nielen automobily majú povinnosť svietiť, cyklista je rovnako povinný mať za jazdy za zníženej viditeľnosti rozsvietený svetlomet s bielym svetlom svietiacim dopredu a zadné svietidlo so svetlom červenej farby alebo prerušovaným svetlom červenej farby. Varovné blikajúce koncové svetlo môžete vidieť až do vzdialenosti 1000 metrov.

9) Chodci by mali v tme myslieť viac na svoju bezpečnosť. Chodca v tmavom oblečení si vodič nedokáže všimnúť včas, aby sa vyhol prípadnej kolízii. Preto noste reflexné prvky, reflexné oblečenie, vesty alebo reflexné pásky, ktoré sú viditeľné z veľkej vzdialenosti.

Zdroj: vidiet-a-byt-videny