Komu by sa nepáčilo mať v garáži Lanciu Stratos, Audi Sport Quattro S1 alebo Peugeot 205 Turbo 16?

Lancia Stratos HF Stradale  

Keď sa v roku 1972 prvýkrát objavila na scéne, viacerým išli vypadnúť oči z jamiek a to nielen vďaka dizajnu od Bertoneho, ale aj vďaka rozmerom karosérie. Každý Stratos mal pod kapotou motor z Ferrari. Líšil sa výkonom. V špeciáli atakoval hranicu 280 koní, civilná verzia nemala ani 200. No začiatkom 70. rokov to bola pecka, autá vtedy sotva prekračovali 100 k. Výrobu typu Stratos ukončili v roku 1978.  

Lancia 037 Stradale

Dvojmiestne coupe Lancia Rally 037 s plastovou karosériou navrhnutou Pininfarinom poháňal kompresorom prepĺňaný šestnásťventilový štvorvalec. V roku 1983 s ním Lancia vyhrala v ťažkom súboji s nemeckými "štvorkolkami" majstrovstiev sveta v rallye. Rally 037 sa stal posledným autom, ktoré vyhrávalo súťaže len s pohonom jednej nápravy.

Lancia Delta S4

Na prelome r1985-1986 Lancia vytvorila 200 kusov civilnej verzie Delta S4 známej ako Stradale práve z dôvodov homologizácie pre skupinu B. Tento kúsok už pri predaji bol 5-násobne drahší od „obyčajnej“ HF Turbo. Pod kapotu umiestnili motor s objemom 1,8 litra, ktorý vďaka dvojitému prepĺňaniu a dvom intercoolerom dosahoval výkon 250 koní pri 6750 ot. S4 už bola štvorkolka, na predok posielala mechanika 30 %, na zadok 70 %. Čo sa týka dynamických hodnôt, na dnešnú dobu si poviete nič moc. Maximálka 225 km/h a zrýchlenie cca 6 sekúnd. No pred 30 rokmi to bolo auto ako z iného sveta. Aspoň dobre vidíme, ako sa dynamika áut za tú dobu zlepšila.

Ford RS200

Ford RS200 predstavili v roku 1984 na autosalóne v Turíne. Motor umiestnili pred zadnú nápravu a bol prepĺňaný turbom. Pre lepšie rozloženie hmotnosti prevodovku umiestnili dopredu, čiže stredom auta prechádzali 2 kardane. Civilná verzia mala objem 1,8 litra a výkon 175 kW, čiže necelých 240 koní. Výrobu ukončili v roku 1986. Tieto stroje boli v hojnom počte využívané na rally cross. V aukcii budú na predaj 2 kusy.

Audi Sport Quattro S1

4 kruhy prišli pre homologizáciu s 214 sériovými kusmi. Dlhé roky sa auto označovalo ako najdrahšie predávané Audi vôbec. Pod kapotou mala homologizačná verzia radový päťvalec s objemom 2,1 litra prepĺňaný turbom, ktoré tlačilo 1,2 baru. Silu z motora na všetky štyri kolesá prenášala 5-stupňová manuálna prevodovka.

Peugeot 205 Turbo16

Za konkurenciou nezaostával ani Peugeot, práve naopak. Tiež museli postaviť 200-kusovú sériu pre civilné účely. Tá mala motor uložený v strede, s objemom 1,8 litra a maximálnym výkonom 200 koní. S bežnou 205kou to veľa spoločné nemalo, dalo by sa povedať, že zdieľali len základne kontúry karosérie. 

Čo-to ste si o týchto skvostoch prečítali, čo-to pozreli vo videách. Na záver tu mám pripravenú rozsiahlu fotogalériu konkrétnych kúskov, ktoré budú v lete v aukcii. Sám som zvedavý, za aké astronomické sumy sa predajú. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 57 obrázkov