Kým si elektromobily získajú priazeň zástancov áut so spaľovacími motormi, ešte to nejaký čas potrvá. V ich neprospech stále hovorí niekoľko zásadných argumentov a prevádzka elektrického auta v zime je jedným z nich. Práve elektromobily sú totiž na zmeny vonkajších teplôt omnoho citlivejšie, než ich konkurenti so spaľovacími motormi. Nie z hľadiska opotrebovania, tomu vzdorujú elektromobily omnoho lepšie, ale z pohľadu komfortu užívania a najmä dojazdu ťahajú stále za výrazne kratší koniec.

Zima je nielen posádke, ale aj baterkám

Ako problematický sa ukazuje najmä reálny dojazd v zime. Z praktických skúseností užívateľov všeobecne vyplýva, že v zimnom období klesá dojazd elektrického auta o masívnych 20 – 30 %. Veľmi reálne skúsenosti s užívaní elektrických áut prúdia do Európy najmä z Nórska, kde nórska automobilová federácia NAF svojho času testovala v zimných podmienkach až 20 elektromobilov. Ich testovacie podmienky sa pritom výrazne nelíšili od podmienok v strede Európy, test totiž prebiehal pri teplotách od 3 °C až do mrazu -6 °C. Skúšobní komisári  pritom jazdili v kabínach vyhriatych na 21 °C a mali zapnutý prvý stupeň elektrického vyhrievania sedadiel. Každý elektromobil to zvládal rôzne, faktom však je, že skrátenie dojazdu sa pri niektorých skutočne dostalo až k hranici -30 %.

Namiesto kabíny vyhrejte volant a sedadlá

Nemecký autoklub ADAC preto prichádza s radami pre vodičov elektrických áut, ako v zime maximalizovať ich dojazd. Niektoré sú naozaj až úsmevné a ukazujú absurditu násilného pretláčania elektromobilov do všetkých oblastí mobility. Tie sa však pod legislatívnym nátlakom stávajú neoddeliteľnou súčasťou vozových parkov a musíme sa s nimi naučiť žiť. Prvou a najzásadnejšou radou ADAC-u je zbytočne nevykurovať kabínu auta. Z tepla sa skrátka stáva „nedostatkový tovar“ a už ním nemôžeme plytvať tak, ako pri spaľovacích motoroch, kde ide v podstate o „odpad“. V elektrických autách je preto užitočné kabínu zohriať na akceptovateľné minimum a vyhrievať sa pomocou elektrického vyhrievania sedadiel a volantu (tie sú energeticky menej náročné). Trochu absurdné, ale účinné.

Auto si predhrejte ešte doma

ADAC tiež radí, aby ste si elektromobil predhriali ešte doma, kým je na nabíjačke a na cestu vyrážali s už vyhriatym autom. Toto je jedna z veľmi príjemných funkcií elektromobilov, ktorú im môžu priaznivci áut so spaľovacími motormi len ticho závidieť (ak teda nemajú svoje autá vybavené nezávislým kúrením). Ak však parkujete niekde mimo elektrickej prípojky, je vám táto rada na nič.

V ideálnom prípade si kabínu elektrického auta vyhrejete ešte doma, kým je pripojené na elektrickú sieť. O to viac energie vám zostane pre samotný pohon.

Parkujte v garáži

Ďalším odporúčaním je parkovať elektrické auto v garáži. Aj keď ho nemáte pripojené k elektrickej sieti, vyššie teploty v garáži spôsobujú, že auto nemusí po „naštartovaní“ vydávať toľko energie na nábeh akumulátorov na prevádzkovú teplotu. V zime totiž musí elektrické auto „vyhrievať“ nielen posádku, ale aj svoje baterky.

Elektromobily si musia svoje akumulátory vnútornými procesmi "vyhriať" na prevádzkovú teplotu. Aj na to spotrebujú časť drahej energie.

Zmrznutia v zápche sa báť vraj nemusíte, ale deka sa zíde

Zaujímavým postrehom je vyhrievanie elektromobilu v zápche. Určite môže nastať situácia, keď s elektrickým autom na pár hodín uviaznete na upchatej diaľnici, ani vtedy sa však nemáte báť, podľa odborníkov je elektromobil v kľudovom stave schopný vyhrievať kabínu bez najmenších problémov niekoľko nasledujúcich hodín. K jeho ďalšiemu dojazdu do cieľovej stanice sa však už nevyjadrujú, asi preto radia voziť so sebou aj poriadne deky. Aby som však bol spravodlivý, touto zásadou by sa mali riadiť aj posádky áut so spaľovacími motormi. Ani tie na voľnobeh veľa „nežerú“, no ak máte málo paliva v nádrži, môžete na to doplatiť a radi sa nakoniec v aute zabalíte do teplej deky.

Aj bez „šťavy“ to ešte pár km dá

ADAC aj Nóri pritom poukazujú na zaujímavú praktickú skúsenosť. Ak vás totiž v prudkých mrazoch prekvapí klesajúci dojazd viac, než ste čakali a zostanete stáť kdesi na krajnici s totálne vybitým elektromobilom, stačí ho nechať údajne 30 – 45 min vypnutý a po opätovnom zapnutí ešte opatrnou jazdou  (samozrejme s povypínanými elektrickými spotrebičmi, väčšina vybitých áut ich dokonca automaticky deaktivuje) pár kilometrov zvládne. Batériám to pochopiteľne neprospieva, ale ako núdzové riešenie vám to môže pomôcť. Batérie zohriate na prevádzkovú teplotu medzitým nestihnú ešte vychladnúť a po krátkom oddychu sa ešte vzmôžu k nejakým výkonom. Ak by ste však nechali takto vybité auto stáť na mraze celú noc, ráno sa už „neprebudí“.

zdroj: ADAC, NAF, InsideEVs