Tento článok berte len ako zamyslenie nad tým, koľko toho si o vás dnešného auto vie vlastne zapamätať. Je to šialené, ale odkedy sa riadiace jednotky palubného infotainmentu párujú s vaším mobilným telefónom (a je jedno pomocou akého protokolu) a prenášajú do seba všetky možné informácie privátneho charakteru, vaše auto o vás vie viac, než si myslíte. A je jedno, či automobilky tvrdia, že je to bezpečné a údaje sa mažú, faktom je, že sa pomocou sústavy núl a jednotiek skutočne zapisujú do RJ a zostávajú tam dlhšie, než by možno bolo zdravé. Niekedy to však môže poslúžiť aj šľachetnému účelu a uložené informácie pomôžu odhaliť zločin. Dokazuje to aj prípad, keď pomocou tzv. digitálnej forenznej diagnostiky kriminalisti objasnili závažný zločin. Použili na to staré dáta, ktoré si v sebe celý čas vozilo auto obete.

To nečakal, prezradil ho Eminem

Auto obete si totiž do pamäte ukladalo aj dáta multimediálneho systému a zaznamenávalo hlasové pokyny vydávané vodičom. Takto nahralo a uložilo aj hlas istého Joshuu Wessela, ktorý si pomocou hands free vyhľadával a púšťal skladby Eminema v ukradnutom aute obete. Hlas zaznamenaný v riadiacej jednotke auta následne identifikovala rodina obete, čo výrazne posunulo vyšetrovanie správnym smerom. Teraz nejde o konkrétny prípad, ale o to, čo všetko si auto vlastne uchováva bez toho, aby o tom jeho posádka vlastne vedela.

V súčasnosti sa objem dát ukladaných do riadiacich jednotiek áut dokonca ešte zväčšuje, okrem polohy, rýchlosti, trasy či času sa totiž dnes na základe legislatívnych požiadaviek ukladajú dokonca aj informácie o jazdnom štýle, reálnej spotrebe a pod. Navyše sa dajú spárovať s privátnymi informáciami z konkrétnych mobilných telefónov. Všetko si pritom autá vozia dlhé obdobie uložené hlboko v pamätiach riadiacich jednotiek. Keby sa k nim dostala len polícia v rámci vyšetrovania závažných zločinov, je úplne v poriadku, problémom sú však hackeri schopní z auta dostať aj to, čo by mohlo byť za určitých okolností zneužiteľné. IT analytici navyše upozorňujú aj na opačný problém, teda spätné nahrávanie a ukladanie skreslených údajov nezodpovedajúcich realite. A to by mohol byť ešte závažnejší problém. Na uložené údaje budú totiž už v blízkej budúcnosti naviazané aj daňové povinnosti a iné odvody.

Že je to konšpirácia? Možno áno, možno nie. Ja sám neviem, kde je pravda, faktom však je, že súčasné autá si ukladajú tak obrovské množstvá všemožných dát, že by ich zneužitie mohlo skutočne viesť k obrovským škodám. Zostáva nám len dúfať, že ich IT odborníci automobiliek (resp. ich subdodávateľov) zabezpečili tak dobre, ako sa len dá a nikdy nedôjde k ich zneužitiu.

zdroj: NBC News