Poloha oboch spomínaných okruhov v Bratislave: Dunajský okruh a 1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava. (c) Dávid Griač

Poloha oboch spomínaných okruhov v Bratislave: Dunajský okruh a 1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava. (c) Dávid Griač

Vo svojej podstate bol 1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín – Bratislava pravý mestský pretekársky okruh, ktorý bol vytýčený priamo v uliciach hlavného mesta. Možno tade dodnes chodievate každý deň autom bez toho, aby ste vedeli, že práve prechádzate takýmto slávnym miestom. Minimálne pre nás, pre ľudí, ktorým koluje v žilách benzín, by to malo byť niečo viac ako len bežná cestná komunikácia. Určite hodné spomienky a pripomenutia.

Viete si predstaviť jazdiť túto trať v dnešných podmienkach a čase? Áno, ale možno tak jedine na offroade, pretože aktuálny stav ciest je v tejto lokalite katastrofálny...

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava - verzia pre rok 1972 bola kratšia a merala 3400 metrov. (c) Dávid Griač

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava - verzia pre rok 1972 bola kratšia a merala 3400 metrov. (c) Dávid Griač

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava bol v roku 1973 predĺžený na 4100 metrov. (c) Dávid Griač

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava bol v roku 1973 predĺžený na 4100 metrov. (c) Dávid Griač

Samotný okruh sa rozprestieral okolo jazera Kuchajda a vo verzií z roku 1972 meral 3400 metrov. Za touto myšlienkou a jej realizáciou stál legendárny slovenský motocyklový jazdec František Srna. Ten tu aj pretekal a po úspešnom premiérovom ročníku sa pre rok 1973 rozhodol trať jemne zmeniť, predĺžiť (na 4100m) ale najmä otočiť smer jazdy. Kvôli bezpečnosti pridal retardér (v mieste, kde dnes stojí centrála Slovenskej sporiteľne) aby sa predišlo haváriám na trati. Srna údajne zvažoval koniec kariéry a toto mala byť jeho labutia pieseň.

Žiaľ, vyšlo mu to do bodky, ale inak než plánoval. František tragicky havaroval práve v mieste retardéru, ktorý sám navrhol. A toto bol pravdepodobne hlavný dôvod, prečo sa už nikdy žiadne motocyklové preteky v Bratislave nešli. Československý motoristický svet totiž stratil svoju vedúcu osobnosť, ktorá sa mimochodom veľmi angažovala aj pri plánovanej stavbe nového okruhu na mieste dnešného letiska vo Vajnoroch. Česť jeho pamiatke!

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava 1973, foto (c) J. Novotný

1. rýchlostný okruh motocyklov Slavín - Bratislava 1973, foto (c) J. Novotný

Ostáva nám už len snívať a špekulovať o tom, čo by bolo, keby sa neudiala táto tragická havária. Možno, a to je dosť pravdepodobné, by na Slovensku už za socializmu vznikol skutočný stánok automobilového športu. Taký, kde by mali Slovenské motocyklové a automobilové talenty šancu na rozvoj a napredovanie, ktorú inak nemali. A potom by možno naša malá krajina dokázala dať svetu viac špičkových jazdcov, čo by ju dokázali reprezentovať aj na medzinárodnej úrovni.

Toto sa žiaľ nezmenilo ani počas rokov divokej privatizácie, keď existovali smelé plány na stavbu okruhu v Piešťanoch, ktorý mal plánované parametre aj pre F1. O tom ale niekedy nabudúce...

Rok 1973 a hromadný štart triedy MEZ 125 na Bajkalskej. Spoznávate štadión Slovanu v pozadí? Foto (c) 1973 Griač

Rok 1973 a hromadný štart triedy MEZ 125 na Bajkalskej. Spoznávate štadión Slovanu v pozadí? Foto (c) 1973 Griač

Za informácie, inšpiráciu a nádherné foto ďakujeme stránke www.moto-svet.cz. Ak ich chcete vidieť ešte viac, prosím skočte sa pozrieť priamo k nim na web: www.moto-svet.cz/okruhy-a-historie/byvale-slovenske-okruhy/bratislava