Koncept predznamenávajúci budúci Volkswagen Phaeton Nemci predstavili už v roku 1999 v rámci medzinárodného autosalónu IAA vo Frankfurte nad Mohanom. Pod menom Concept D automobilka odhalila vozidlo, ktoré by sme dnešnou rétorikou popísali ako štvordverové kupé, asi ešte viac však návštevníci výstavy a verejnosť obdivovali to, čo mala novinka pod prednou kapotou. Pod ňou sa ukrýval nový vznetový vidlicový desaťvalec TDI, ktorý sa neskôr dostal aj medzi predné kolesá sériového auta.

Concept D bol predstavený na jeseň roku 1999.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Stratový projekt

Produkčný model firma priniesla do Ženevy v roku 2002 a postupne boli odkrývané i detaily jeho vývoja. Piëch dal konštruktérom na začiatku zoznam vecí, ktoré mal byť Phaeton schopný splniť, pričom zďaleka nešlo o samozrejmosti. Veľké VW napríklad malo zvládnuť jazdiť celý deň rýchlosťou 300 km/h pri vonkajšej teplote 50 stupňov Celzia a zároveň vnútri hravo udržať 22 °C. A to napriek tomu, že jeho maximálna rýchlosť bola obmedzená na obligátnych 250 km/h.

Kvôli výrobe VW postavilo presklenú továreň „Gläserne Manufaktur“ v Drážďanoch, lenže realita zďaleka nebola taká idylická. VW na každom jednom predanom aute podľa dobových informácii tratilo ohromných 28 100 eur a namiesto pôvodne plánovanej ročnej kapacity 20 tisíc áut sa za štyri roky podarilo vyrobiť len 25 tisíc Phaetonov.

Napriek vyššie spomínaným číslam si však Phaeton rešpekt zaslúži. Do luxusnej triedy priniesol okrem V10 TDI aj niektoré prvky, ktorá nie sú bežné ani dnes. K dispozícii bola napríklad takzvaná bezprievanová klimatizácia s nastavením teploty pre každého pasažiera, adaptívny tempomat s monitorovaním okolia, asistent zmeny jazdného pruhu, bezkľúčový vstup či diódové denné svietenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Až štyri rôzne modernizácie

Phaeton bol vo výrobe dlhých štrnásť rokov (od 2002 do 2016), takže prekonal hneď niekoľko menších či väčších modernizácii označovaných ako GP1 až GP4. VW postupne pridávalo do ponuky nové prvky výbavy a modernizácia GP3 (2010) priniesla i menšie dizajnové zmeny. Posledné vylepšenie prišlo v roku 2014, ktoré zmenilo tiež časti interiéru.

V sérii mal tento automobil vždy pohon všetkých kolies 4Motion, vzduchové odpruženie a automatickú prevodovku (podľa motorov s piatimi alebo šiestimi rýchlostnými stupňami). Zážihovým základom bol 3.2 V6, vyššie stál 3.6 FSI a 4.2 V8. Hierarchii kraľoval 6,0-litrový W12, ktorý neskôr ponúkol 331 kW (450 koní) a 560 Nm.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vznetové motory boli na výber dva a neskôr už len jeden diesel. K 5,0-litrovému V10 TDI s 230 kW (313 koňmi) neskôr pribudol 3.0 V6 TDI, ktorý zostal v ponuke až do 2015. V10 skončil už v 2006, ale jeho 750 Nm je dodnes zaujímavou altenratívou k zážihovému W12. Okrem Phaetonu sa objavil aj Touaregu prvej generácie.

Predajné čísla v každom prípade oklamať nejde, a tak v roku 2016 zišiel z výrobnej linky posledný Phaeton s motorom 4.2 V8 a poradovým číslom 84 235. V priebehu 14 rokov tak Volkswagen v priemere vyrobil len o niečo viac ako 6 tisíc áut ročne. Dnes Phaeton v bežnej premávke len tak ľahko nestretnete. Auto zabíja drahá údržba a kto už má „na opicu aj banány“, ten častejšie volí Audi, BMW, Mercedes-Benz či Jaguar. Phaeton však časom bude zaujímavou alternatívou k týmto luxusným limuzínam, len to chceš ešte čas.