Problémy súvisiace s aférou Dieselgate dobiehajú koncern VW jeden za druhým. A zdá sa, že nemajú konca. Podľa najnovšieho rozhodnutia nemeckého najvyššieho súdu (Bundesgerichtshof) totiž musí koncern VW vyplatiť nemeckému dôchodcovi Herbertovi Gilbertovi náhradu za jeho Volkswagen Sharan 2.0 TDI, ktorý používal podvodný softvér znižujúci produkované emisie počas meracieho cyklu. Výrobca však môže cenu znížiť o amortizáciu vyplývajúcu z doterajšieho používania vozidla. Hoci sa automobilka ešte pred súdnym procesom bránila a tvrdila, že po aktualizácii softvéru motora s kódovým označením EA 189 je auto úplne v poriadku, dôchodca Gilbert sa cítil byť oklamaný a chcel všetky peniaze späť. To sa mu síce nepodarilo presadiť, no aj tak je rozhodnutie najvyššieho súdu o povinnom odkúpení vozidla fabrikou prelomové. Tým totiž všetko len začína.

Vykúpime a peniaze vrátime

Pre koncern VW totiž vyplatením Gilberta nič nekončí. Naopak, aj po najnovšom súdnom rozhodnutí automobilka stále čelí hromadnej žalobe ďalších oklamaných klientov, a tak chce podľa agentúry DPA ukončiť všetky súdne spory a nemeckých majiteľov vyplatiť. Čiastky za autá však bude krátiť o amortizáciu. Koncern zároveň ponúkne jednorazové platby aj tým, ktorí si chcú vozidlo naďalej ponechať. „Rozsudok najvyššieho súdu znamená právnu istotu pre milióny spotrebiteľov v Nemecku a zároveň dokladá, že ani veľké koncerny nestoja nad zákonom,“ komentuje rozhodnutie súdu právnik Claus Goldenstein zastupujúci ďalších 21 000 nespokojných klientov VW.

Smrteľný úder?

Keďže automobilka v súčasnosti čelí ďalším tisícom súdnych žalôb, je isté, že podniková pokladnica sa musí pripraviť na ďalšie neplánované obrovské výdavky.  A to je v čase, keď rieši ďalší závažný problém s nefungujúcim softvérom systému núdzového volania eCall vo VW Golf VIII a meškaním predaja elektrického VW ID.3. Už v polovici februára 2020 koncern ponúkol nemeckým majiteľom dotknutých áut 830 mil. eur, táto suma však nebude konečná. Okrem toho už vyplatil 1 mld. eur ako pokutu za celú aféru. Podľa Der Spiegel je pre celú kauzu v Nemecku zaujímavý dátum 1.1.2016. Každý, kto si auto koncernu VW kúpil po tomto dátume, totiž už nárok na odkúpenie vozidla nebude mať.

Peniaze chce celý svet

Podľa údajov z DPA doteraz VW vyplatil dotknutým klientom po celom svete viac ako 30 mld. eur, čakajú ho však ďalšie súdne procesy, a to nielen v Nemecku, kde je naň podaných ďalších 60 000 žalôb. Len v Anglicku je to 90 000 ďalších súdnych konaní a takto je to takmer v každej krajine, kde sa aféra Dieselgate prevalila. Uspokojenie nárokov majiteľov však závisí od národných zákonov a v každej krajine k nim pristupujú inak.

Padajú hlavy

Prvým odsúdeným v celom škandále sa stal inžinier Volkswagenu James Robert Lian, po ňom „padol“ aj manažér VW Oliver Schmidt. Aféra však časom zaútočila aj na najvyššie priečky vedenia koncernu. Obvinený je aj bývalý najvyšší muž koncernu VW, Martin Winterkorn, šéf automobilky Audi, Rupert Stadler, ale aj súčasný šéf Herbert Diess a predseda dozornej rady Hans Dieter Pötsche za to, že investorom zamlčali fakty o dôsledkoch aféry Dieselgate. Poslední dvaja menovaní sa však v máji údajne dohodli na ukončení trestného konania výmenou za platbu 4,5 mil. eur za každého. Celkovo obvinených v celej kauze je však podstatne viac zamestnancov na rôznych pozíciách v štruktúrach celého koncernu VW.

Zdroj: Der Spiegel, TASR, ČTK, Reuters