Tesla Roadster sa začala predávať ešte v roku 2008, čo znamená, že prvé kusy majú už viac ako 15 rokov. Pôvodný technický riaditeľ automobilky, Jeffrey Brian Straubel, vtedy odhadol životnosť použitých batérii na desať rokov. Sám pritom jeden Roadster vlastní, pričom vlani prezradil, že je sám prekvapený, že jeho elektromobil stále funguje a svoj odhad týkajúci sa pôvodných akumulátorov upravil na 15 rokov. Toto tvrdenie potvrdzujú aj samotné dáta spoločnosti Gruber Motor Company, ktorá uvádza, že väčšina nimi servisovaných Roadsterov, ktoré disponujú batériami prvej generácie, nevykazuje žiadne vážnejšie znaky degradácie. Kde je teda problém?

Mali mať lepšiu životnosť, no zlyhávajú skôr

Ako možno viete, pôvodné batérie v Roadsteri ponúkali skromný dojazd len okolo 200 míľ (322 km). To sa Tesla rozhodla napraviť a v roku 2016 začala majiteľom ponúkať väčší, vylepšený batériový paket“. Ten v tej dobe stál závratných 32 tisíc dolárov, mal však zdvojnásobiť dojazd a zároveň predĺžiť životnosť. Postarať sa o to mali modernizované články typu 18650 s kapacitou 3,2 Ah v porovnaní s 2,2-ámperhodinovými článkami, ktoré boli použité v pôvodných akumulátoroch. Paradoxom však práve nové batérie sú tie, ktoré začínajú zlyhávať.

Tesla Roadster

S týmto zistením prišla práve firma Gruber. Podľa ich dát sú batérie prvej generácie aj po 15 rokoch stále zdravé, zatiaľ čo vozidlá vybavené modernizovanými akumulátori začínajú vykazovať príznaky konca životnosti, a to už po zhruba ôsmich rokoch. Jedným z hlavných indikátorov tohto javu bol výrazný pokles výkonu, pričom vozidlá neboli následne schopné presiahnuť rýchlosť 100 km/h, až sa autá nakoniec stali nepojazdnými. Jeden z takto postihnutých majiteľov Tesly Roadster sa dokonca ani nedokázal vrátiť do svojej garáže.

Spoločnosť Gruber Motor Company preto začala novšie akumulátory skúmať. V servise prijali dva Roadstery, pričom vozidlá vykazovali príznaky, aké dovtedy jej technici ešte nevideli. Po dôkladnom vyšetrovaní dospeli k záveru, že hlavnou príčinou zlyhávania akumulátorov je problém s kvalitou samotných článkov, pričom si myslia, že zlyhávajúce baterky pochádzajú z rovnakej výrobnej série. Firma zároveň tvrdí, že tieto batérie nikdy nedosiahli sľubovaný dojazd takmer 400 míľ (644 km) a ich maximálny akčný rádius sa ustálil na hodnote okolo 200 míľ (322 km). To by zdvihlo krvný tlak asi každému, kto za ne zaplatil vyššie spomenutú astronomickú sumu. 

Gruber sa o svoje zistenia podelil aj so samotnou automobilkou, pričom do jedného zo servisných stredísk Tesly dokonca priniesli poškodený Roadster, aby ho otestovali aj tam. Gruber uvádza, že s tímom inžinierov Tesly úzko spolupracuje a snažia sa nájsť riešenie tohto problému, ktorý sa začína prejavovať na čoraz väčšom počte Roadsterov.

Zdroj: Gruber Motor Company / Youtube