Automobilový svet má ďalší problém. Jeho vynútená transformácia na elektrický pohon sa ukazuje ako Achillova päta celého systému. Kým doteraz sa hovorilo predovšetkým o závislosti od lítia, na denné svetlo sa dostáva nový problém. Výroba elektromobilov je takmer výlučne v rukách Číny, tá totiž ovláda až 90 % zdrojov potrebných na výrobu permanentných magnetov do elektromotorov. Automobilová Európa, ale aj Amerika, musia riešiť ďalší problém. Ako sa ukazuje, Čína kontroluje 90 % svetových dodávok magnetov potrebných pre výrobu trakčných elektromotorov áut. Po zásobách lítia potrebného na výrobu trakčných batérií a čipov nevyhnutných pre akékoľvek súčasné auto (aj to so spaľovacím motorom), sa zraniteľnosť európskeho automobilového priemyslu ukazuje aj v jeho závislosti od magnetov. A ani suroviny potrebné na ich výrobu pochopiteľne nemá Starý kontinent vo vlastných rukách. Transformácia na elektromobilitu sa ukazuje ako prechod od automobilovo sebestačnej Európy na Európu totálne závislú od iných kontinentov. A ak nastane jav, po ktorom EÚ tak násilne volá, európske automobilky už nebudú môcť nijakým spôsobom vystrkovať rožky či sa pokúšať o konkurenčný boj. Suroviny potrebné na európsku mobilitu budú totiž dostávať „na prídel“. Že je to čierny scenár? Ukazuje sa, že vôbec nie. Nie je to fikcia, už dnes je to fakt.

Dvakrát vyššie ceny

Ako upozorňuje agentúra Reuters, ceny oxidu neodymitého potrebného na výrobu magnetov pre elektromotory vzrástli v poslednom roku na dvojnásobok svojich pôvodných hodnôt. Kanadská analytická spoločnosť Ryan Castilloux navyše tvrdí, že spotreba surovín potrebných na výrobu magnetov vzrastie do roku 2030 aj napriek technologickému vývoju až štvornásobne. Automobilky sa už dnes snažia vyvíjať nové výrobné technológie minimalizujúce spotrebu týchto drahých kovov, ich úplné vylúčenie z výrobného procesu je však zatiaľ v nedohľadne. Zdá sa teda, že za elektromobilitu budú obyvatelia EÚ nakoniec platiť omnoho vyššiu „daň“, než sa pôvodne tvrdilo.

zdroj: Reuters