Ešte pred pár týždňami to vyzeralo, že spaľovací motor definitívne skončil a EÚ sa vydá výlučne cestou elektrickej dopravy. Lenže práve nezmyselný tlak Európskej komisie pri presadzovaní jednej jedinej technológie a zároveň odmietanie syntetických emisne neutrálnych palív a tiež snaha bez diskusie zaviesť nepochopiteľne prísnu normu Euro 7 aj s jej technickými záludnosťami, sa podľa všetkého nakoniec stali tým povestným uchom krčaha, ktoré sa nakoniec odtrhlo.

Z iniciatívy Nemecka a Talianska sa naprieč (predovšetkým) východnou časťou Európy šíri odpor, ktorý má veľmi zaujímavý vývoj. Včera sa podľa agentúry Reuters zišli v Berlíne ministri dopravy Českej republiky, Nemecka, Poľska, Talianska, Portugalska, Rumunska, Maďarska a tiež Slovenska, aby spoločne jednali o nutných zmenách v plánoch Európskej únie.

Zákaz spaľovacích motorov je nesprávny!

Návrh potrebuje naliehavé zmeny,“ povedal v pondelok na stretnutí nemecký spolkový minister Volker Wissing a dodal, že skepticizmus súvisiaci s vyraďovaním áut so spaľovacím motorom zdieľa stále viac štátov, nielen Taliansko, Poľsko či Česko. Pripomenul tiež, že uvedená skupina krajín žiada po roku 2035 samostatnú kategóriu automobilov so spaľovacím motorom, ktoré by mohli jazdiť na syntetické uhlíkovo neutrálne palivá.

Zákaz spaľovacích motorov, ktoré môžu fungovať klimaticky neutrálnym spôsobom, je podľa nás nesprávny,“ oznámil Volker Wissing.

Euro 7 potrebuje zmenu i čas

Podobne sa európski ministri dopravy postavili tiež k novej chystanej emisnej norme. „Pokiaľ ide o Euro 7, našou snahou je, aby podmienky predpisu boli realistické a splniteľné,“ povedal pre Reuters český minister Martin Kupka. Upozornil tiež, že jednotlivé krajiny majú vážne výhrady k šibeničnému termínu prijatia Euro 7, ktoré by malo začať platiť v polovici roka 2025, ale doteraz nie sú jasné mnohé technické detaily, respektíve konkrétne vykonávacie predpisy.

Česká republika preto navrhuje štvorročný odklad a technické zmeny, aby mali automobilky a priemysel šancu pripraviť sa na novú normu a posilniť technologický rámec potrebný pri aplikácií noviniek do budúcich áut.Ak to so snahou priviesť Európu k väčšej uhlíkovej neutralite myslíme vážne, som presvedčený, že to okrem iného znamená tiež zavedenie technologicky realizovateľných opatrení,“ povedal Martin Kupka.

Poľsko ide ešte ďalej

Poľsko je vo výhradách smerom k Bruselu o niečo razantnejšie. Jeho zástupca oznámil, že ich nesúhlas je „ešte zásadnejší“ a nejde len o typy palív, ktoré bude možné používať po roku 2035. Náš severný sused má evidentne problém so zákazom ako takým a poukazuje na fakt, že návrh by pre spotrebiteľa extrémne zdražil spaľovacie motory.

Podľa Reutersu sa niektoré časti európskeho automobilového priemyslu tiež začali významne angažovať za oslabenie práva EÚ zlikvidovať spaľovacie motory. Napríklad generálny riaditeľ Porsche, Oliver Blume, uviedol, že Berlín už „podniká konkrétne kroky“, aby zabezpečil budúcnosť syntetických palív.