Prechod od manuálnych prevodoviek smerom k dvojspojkovým „automatom“, automatickým prevodovkám s hydrodynamickým meničom či k CVT prevodovkám je v poslednom období zrejmý. Je za tým niekoľko hlavných dôvodov a určite jedným z hlavných ich preferencia zákazníkmi. Na druhej strane treba uznať, že aj zmenšujúca sa ponuka modelov s manuálnymi prevodovkami. Skrátka, tam, kde nie je ponuky, nie je ani dopytu. Je tu však ešte niečo - legislatívne požiadavky. A tie manuálnym prevodovkám neprajú.

Spotreba a bezpečnosť

Kým v minulosti platilo, že automatické prevodovky zvyšovali spotrebu, poskočil ich vývoj a efektivita tak, že aj v rukách priemerného vodiča dokážu byť automaty úspornejšie, než manuálne prevodovky. Vedia lepšie hospodáriť s krútiacim momentom motora, zbytočne ho nevytáčajú (čím nezvyšujú kinematické straty) a v konečnom dôsledku autá s nimi produkujú menej CO2, od ktorého sa dnes odvíjajú aj emisné pokuty za nadlimitné množstvo emisií. Nejde však len o to, s automatickými prevodovkami totiž lepšie a pohotovejšie fungujú aj povinné bezpečnostné systémy áut. Tie samozrejme dokážu fungovať aj s manuálnymi prevodovkami, ich adaptácia na spoluprácu s manuálnou prevodovkou sa však pri zmenšujúcom sa počte predávaných áut vybavených manuálnym ústrojenstvom výrobcom skrátka nevypláca. Olej do ohňa „boja“ proti manuálnym prevodovkám prilieva aj elektromobilita. Zdá sa teda, že „manuálom“ naozaj odznieva labutia pieseň a ak sa nejaké konca éry spaľovacích motorov vôbec dožijú, pravdepodobne pôjde skôr o prestížnu záležitosť pre puristicky založených zákazníkov. Dobre to svojho času naznačilo už Porsche 911, pri ktorom ste si museli za manuálnu prevodovku dokonca priplatiť.

zdroj: Automotovie News Canada