Vedieť ovládať svoje vozidlo aj na šmykľavých povrchoch je bezpochyby výborná a praktická vec. V cestnej premávke vás tak na zasnežených cestách nezaskočia nečakané situácie a ak aj áno, minimálne by vás nemal prvý šmyk vystrašiť tak, ako vodiča, ktorý šmyk v aute v živote nedostal. Lenže, kde zistiť, ako sa moje auto v šmyku správa? Rozhodne nie na verejných plochách či na parkoviskách pred veľkými obchodnými domami. A je jedno, či sú prázdne, je hlboká noc a široko, ďaleko nikoho. Sú súčasťou cestnej siete a platia na nich rovnaké pravidlá ako všade inde (bez ohľadu na to, či ide o súkromný majetok). A driftovanie, teda úmyselné uvádzanie vozidla do šmyku rozhodne nepatrí medzi činnosti, ktoré by polícia na verejných cestách tolerovala.

Viacnásobné porušenie pravidiel

Vodiči často diskutujú, ktorý že to zákon či nariadenie driftovaním porušujú a za čo im vlastne polícia dá pokutu. Úprimne? Je to veľmi individuálne a verte, že obyčajným šmýkaním sa na opustenej ploche, či dokonca parkovisku dokážete v priebehu chvíľky porušiť niekoľko pravidiel cestnej premávky. Potrebujete konkrétne ustanovenia? Nech sa páči.
 
- Nedanie znamenia o zmene smeru jazdy pred odbočovaním a počas odbočovania
- Bezdôvodná jazda vo vyznačenom jazdnom pruhu
- Porušenie zákazu používať motorové vozidlo na iných miestach ako sú cesty
- Obťažovanie ostatných účastníkov cestnej premávky a iných osôb, najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode
- Nerešpektovanie dopravnej značky upravujúcej prednosť „Daj prednosť v jazde“ a „Stoj, daj prednosť v jazde“
- Jazda po nesprávnej strane vozovky
- Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti
- Jazda na nezodpovedajúcich pneumatikách
 
Znova opakujem, je to veľmi individuálne, rovnako ako výška sankcie, ktorou sa celý incident skončí. Ľudia by najradšej počuli konkrétnu sumu pokuty či paragraf, ktorý driftovaním porušujú. Lenže to skutočne určujú podmienky, spôsob jazdy, miesto, kde vás chytia a v konečnom dôsledku aj subjektívne posúdenie celej situácie policajnou hliadkou. A z vlastnej skúsenosti si dovolím doplniť, že do istej miery to vie vinník ovplyvniť aj svojím postojom pri riešení priestupku.

Treba si uvedomiť aj to, že v prípade vzniku škody, poisťovňa veľmi dôsledne a individuálne posudzuje aj príčiny vzniku poistnej udalosti, ktorá sa môže pokojne skončiť vymáhaním časti vyplatenej škody poškodenému (napr. pri poškodení zariadenia na parkovisku) od vinníka (teda driftera, ktorý neprispôsobil jazdu okolnostiam či povahe vozovky).

Na súkromnej ploche legálne. Má to však jedno ALE

Na súkromných plochách (bývalé letiská, skladovacie areály a pod.), ktoré nie sú súčasťou verejných komunikácií, teda cestnej siete a verejného priestoru, môžu samozrejme platiť iné pravidlá, ako asi správne tušíte, problém je v tom, že na ne bez súhlasu majiteľa nemôžete vojsť (často musia byť oplotené a opatrené varovnými tabuľami). A ak by sa niečo stalo, môžete majiteľa veľmi ľahko dostať do problémov, za vašu bezpečnosť totiž čiastočne preberá zodpovednosť. Rozhodne to nie je také jednoduché, ako si mnohí myslia. Každopádne po dohode s majiteľom je to rozumnejšie rozhodnutie, než driftovanie na verejnom parkovisku. Tu je dôležité si uvedomiť, že ani na súkromnom majetku si nemôžete robiť úplne to, čo chcete.

Aj v prípade šmyknutia sa s autom či driftovania však platí to, čo aj v iných oblastiach života – nič netreba preháňať. Ak sa niekde na odľahlej prázdnej ploche trochu šmyknete (a nie je na ňu vyslovene zákaz vjazdu) a skúsite, čo to s autom urobí, nikto vám nič neurobí. Odporúčam to niekde opatrne skúsiť, len nesmiete nedajbože niekoho ohroziť. Ak sa však odtrhnete z reťaze a neviete, čo so sebou, patrí vám to. Sám som bol neraz svedkom toho, keď si mladí drifteri mýlili cestu s „driftérskym štadiónom“ a blbli až tak, že to nebolo zdravé. A čo je horšie, nemali to v rukách, hoci to nikto z nich samozrejme nepriznal. To už nemá so zdravým rozumom naozaj nič spoločné.

Pod dohľadom

Znie to ako obohraná pesnička, ale pre tých, ktorí sa chcú skutočne naučiť ovládať svoje auto poriadne, ideálne je robiť to pod dohľadom inštruktora v škole šmyku. No aj keď sa to naučí, malo by to slúžiť skôr na lepšie zvládanie krízových situácií v cestnej premávke, nie na ich zámerné vyvolávanie s pocitom „veď to viem“.