Budú sa nové autá so spaľovacími motormi predávať aj po roku 2035? Podľa neústupných plánov bruselských úradníkov nič také nehrozí, s tým ale nesúhlasí stále viac politikov. A pre EÚ je dosť podstatné, že sa kritické hlasy začínajú z veľkej časti šikovať nielen z Talianska, ale pridávajú sa tiež Nemci, ktorí majú v európskych úradoch pomerne silné slovo.

Najnovšie sa v tomto duchu ozval spolkový minister dopravy Volker Wissing (za FDP), ktorý hovorí, že nebude súhlasiť s plánovaným zákazom spaľovacích motorov od roku 2035, ak nebude povolené použitie syntetických palív aj po tomto termíne.

Nemecký spolkový minister dopravy Volker Wissing (FDP).

Na pozadí obrovského existujúceho vozového parku osobných áut, ktorý máme len v Nemecku, môže pre nás existovať kompromis o jeho limitoch iba vtedy, ak bude možné používať aj syntetické palivá,“ potvrdil Wissing v rozhovore pre denník Bild. V opačnom prípade by sa Nemecko pri nadchádzajúcich hlasovaniach nedokázalo dohodnúť.

Volker Wissing zdôrazňuje, že od Európskej komisie existuje už nejakú dobu jasne stanovený mandát, aby bolo použitie ekologických e-palív povolené. A týka sa nielen existujúceho vozového parku, ale tiež automobilov so spaľovacím motorom registrovaných po roku 2035. „Doteraz sme nepočuli žiadne iné návrhy, len negatívne vyhlásenia komisára Fransa Timmermansa,“ upozorňuje spolkový minister dopravy.

V rámci nemeckej vlády zastáva identický tvrdý postoj výlučne v prospech elektromobilov len strana Zelených a nimi ovládané ministerstvo životného prostredia, ktoré magazín Focus svojho času usvedčil zo zámernej sabotáže e-palív, manipulácie faktov a vplyvnej protekcie smerom k batériovej mobilite.

Federálna vláda aktuálne pripravila dokument adresovaný Európskej komisii, aby opäť preskúmala možnosť budúceho využitia syntetického benzínu a nafty pre osobné i nákladné automobily. Už po rozhodnutí Európskeho parlamentu Wissing zdôraznil, že je v záujme dosiahnutia klimatických cieľov nutné nechať otvorené všetky možnosti a technológie, čím samozrejme narážal na monopol pre elektromobily. FDP a jej minister má pritom na svojej strane aj Zväz nemeckého automobilového priemyslu VDA a mnohé ďalšie inštitúcie.