Dňa 1. marca vstúpila do platnosti novela Zákona o cestnej premávke, ktorá okrem iného prináša celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou vyznačených miest. Zásadná zmena priniesla volanie po odložení jej účinnosti. Vo februári prešiel takýto návrh len prvým čítaním, včera sa ho v Národnej rade podarilo 124 hlasmi definitívne schváliť.

Po krátkom období platnosti zákazu, ktorého porušovanie polícia z pochopiteľných dôvodov do istej miery tolerovala, teda bude odstavenie auta na ploche chodníka opäť legálne. V platnosti zostane podmienka zachovania voľnej šírky minimálne 1,5 metra. Zmenila sa však najvyššia hmotnosť vozidla, ktorá klesla z 3,5 tony na 2,8 tony. Pozor si tak musia dať majitelia niektorých áut kategórie MPV či SUV (najmä elektromobilov). V zákone okrem toho pribudli elektrické kolobežky, doposiaľ ich parkovacia legislatíva nepoznala.

Schválený termín je kompromisom

V tejto forme by mali pravidlá vydržať zhruba rok a pol. Zákaz parkovania na chodníkoch sa podľa niektorých návrhov mal odložiť až na rok 2024, nakoniec ale prešiel pozmeňovací návrh Petra Cmoreja (SaS) stanovujúci skorší termín. Novela má platiť od 1. októbra 2023. Potrebuje ešte podpis prezidentky, čo je ale pravdepodobne iba formalita.

Cmorej predpokladá, že tento termín zákazu parkovania je definitívny. Výsledok považuje za kompromis. Rok a pol je podľa neho dostatočne dlhý čas na to, aby sa samosprávy na situáciu pripravili a prichystali vodorovné i zvislé dopravné značenie. Napriek tomu vyvoláva zmena oprávnené obavy týkajúce sa chýbajúce priestoru na vytvorenie dostatočného množstva legálnych parkovacích miest v mnohých mestách.

Zdroj: Denník N, Pravda