Definitívny zákaz predaja áut so spaľovacími motormi vyvoláva na obidvoch stranách táborov veľké vášne. Kým politici a „zelené“ organizácie tvrdia, že je to nevyhnutný krok smerujúci k ochrane klímy, zástupcovia priemyslu a mnohí ekonómovia varujú, že EÚ nie je na takýto krok vôbec pripravená a jeho dôsledky nikto nedomyslel do detailov. Zarážajúci je najmä silný tlak na presadenie elektrického pohonu, ktorý predbieha budovanie zázemia a potrebnej infraštruktúry. Doteraz nie je jasné ani to, odkiaľ sa vezme energia potrebná na „bezemisnú“ dopravu. Európska komisia napriek tomu prijala dokument Fit for 55 zaväzujúci členské štáty EÚ k výraznému zníženiu produkovaných emisií. „Nevyspytateľné počasie sledujeme na celej planéte. Tieto zmeny sú určite dôsledkom klimatických zmien a dochádza k nim kvôli nášmu správaniu. Musíme sa naučiť žiť v súlade s prírodou a aby sme to spoločne zvládli, Európska komisia navrhla balíček opatrení Fit for 55. Ten nás zaväzuje k výraznému zníženiu emisií do roku 2030. Musí to byť minimálne o 55 % v porovnaní s rokom 1990. Do roku 2050 zavedieme klimatickú neutralitu,“ povedal eurokomisár Frans Timmermans na adresu dokumentu Fit for 55.

Ľudí zbavíme starých áut s vysokými spotrebami 

Vášne sa opäť rozhoreli po Timmermansových vyjadreniach, v ktorých deklaroval, že zákaz predaja áut so spaľovacími motormi nepomôže len prírode, ale aj bežným motoristom.  „Niektorí ľudia budú stále závislí na svojich autách a neexistuje pre nich alternatíva. Ani títo ľudia nesmú byť trestaní, naopak, musíme im pomôcť, aby mali prístup k lacnejším autám s nižšími emisiami. A nakoniec aj k cenovo dostupným elektromobilom, aby sa mohli zbaviť svojich áut s vysokou spotrebou a mohli si kúpiť lepšie auto,“ komentoval postoj Európskej komisie Timmermans. „Nebudeme vyháňať z áut ľudí, ktorí ich skutočne potrebujú. Naopak, pomôžeme im s nákupom áut s nižšou spotrebou, aby sme im znížili náklady na prevádzku áut. O to sa všetci v Európskej komisii snažíme,“ dokončil svoj preslov eurokomisár.

zdroj: Reuters, Euractiv