Spotreba je takmer vždy vyššia, ako udáva výrobca. Všimla si to už aj EÚ.

Spotreba je takmer vždy vyššia, ako udáva výrobca. Všimla si to už aj EÚ.

Reálna spotreba je oproti oficiálnej vyššia. Na to nepotrebujeme štúdiu, prieskum ani vešteckú guľu. Otázkou je, prečo je to tak. Podľa tohto prieskumu v období od roku 2002 do roku 2010 klesli hodnoty emisií CO2 zo 167,2 g/km na 140,4 g/km. V reči spotreby padli tieto čísla z 6,97 l/100 km na 5,85 l/100 km. Zlé automobilky údajne využívajú diery v testovacích procedúrach. Práve týmto obchádzaním údajne došlo k zníženiu o 26,8 g/km CO2 a 0,38 l/100 km.

Rok 2010 je už dosť dlho za nami a tento trend pokračoval aj v uplynulých dvoch rokoch. A povedal by som, že ešte výraznejším tempom. Podľa štatistických údajov došlo za 10 rokov k zníženiu priemernej spotreby benzínu o 1,5 l/100 km (nafty o 1,32 l/100 km). Alebo ak chcete, o 21,2%. Myslíte si, že takýto pokles je aj na reálnych cestách? V drvivej väčšine prípadov nie. Už si to uvedomili aj bruselskí úradníci, no bohužiaľ potrebovali na to štúdiu platenú z našich peňazí.

Myslíte, že automobilky by chceli klamať svojich zákazníkov? Prinieslo by to iba krátkodobý efekt.

Myslíte, že automobilky by chceli klamať svojich zákazníkov? Prinieslo by to iba krátkodobý efekt.

Zákazníci sú dnes na poslednom mieste. Normovaná priemerná spotreba dnes už neberie ohľad na konkrétne auto. Cieľom je, aby čísla boli čo najnižšie.

Ktovie kedy si uvedomia a koľko prieskumov na to budú potrebovať, že si za to viac menej môžu sami. Normovaná spotreba je absolútne nepotrebným číslom od chvíle, keď EÚ začala hon za nízkymi emisiami a spotrebou. Sama Európska únia deformuje automobilový priemysel a výsledkom je aj napríklad priepastný rozdiel medzi normovanou a reálnou spotrebou.

Automobilky jednoducho nechcú platiť pokuty za to, že ich autá produkujú viac gramov CO2, ako môžu. Práve preto sa z procesu určovania priemernej spotreby stala čierna mágia v laboratóriu.

Kedysi dávno, mohli automobilky brať ohľad aj na svojich zákazníkov. A preto zisťovanie spotreby pre Ferrari a Škodu bolo úplne odlišné. Keď si niekto kúpil BMW, tak vedel, koľko jeho auto spotrebuje benzínu, keď na ňom bude jazdiť ako na BMW. Keď si niekto kúpil malý Fiat, vedel, koľko litrov spotrebuje pri jazde, na ktorú bolo auto vyrobené. Teraz už nie.

Za vysoké hodnoty CO2 budú pokuty.

Za vysoké hodnoty CO2 budú pokuty.

Po novom idú všetci na čo najnižšiu spotrebu. Aj Dacia so svojím Sanderom, aj Lambo so svojím Aventadorom. Práve preto má Aventador napríklad start-stop systém, ktorý je v tomto superaute úplný nezmysel. Práve preto automobilky vyvíjajú automatické prevodovky už s dvojciferným číslom prevodov. V reálnej premávke je to absolútne zbytočné, no ukáže to na papieri pekné čísla.

A bude ešte horšie. Vo chvíli keď prestanú platiť rôzne úľavy, začnú platiť pokuty. Za každý gram CO2 nad hodnotou 130 g, bude pokuta 95€. Samozrejme hranicu bude únia stále znižovať. Ak dôjde k tomu, že konkrétny model auta vyprodukuje viac emisií, jeho cenu jednoducho umelo navýši úradnícka pokuta.

Takže kto môže za niekedy až neuveriteľné medzigeneračné papierové znižovanie spotreby? Je to zázrak vo zvyšovaní efektivity motorov, alebo len klamstvá? Môžu za to automobilky alebo Európska únia?

Zdroj: autoforum.cz

Prečítajte si aj: Pozdrav z Bruselu: Autá budú jazdiť potichu