Nepodceňujte stav pneumatík. Sú to jediné, čo spája auto s cestou. 
Pneumatiky pritom už dávno nie sú extrémne drahé. Typické rozmery, aké sú napr. 205/55 R16 alebo 225/45 R17 sa dajú nové zohnať s prehľadom pod 50 eur za kus. Ak vezmeme v úvahu ekonomickú voľbu, s dobrým vzťahom cena / protihodnota. Na druhej strane sú tu pneumatiky, ktoré v daných rozmeroch stoja 3x toľko. Tieto pneumatiky majú význam, ak veľa jazdíte, a ak jazdíte často na hrane. Ešte podotknem, že mimo sezóny sa pneumatiky dajú kúpiť o čosi lacnejšie. 
 
Nenabádame vás na kúpu super drahých pneumatík. Zlatou strednou voľbou na bežné jazdenie nikdy nič nepokazíte. 
 
Priznám sa, že mám trochu paranoju. Dosť často pozerám na autá pohybujúce sa okolo, resp. stojace na parkoviskách a všímam si letmo ich technický stav. A práve na pneumatiky padá môj zrak až veľmi často... Pri občasnom kupovaní auta to je ešte horšie. Ničím výnimočným nie sú 7 a viac ročné pneumatiky na 200 a viac koňovom aute.

Priznám sa, mám trochu paranoju. Často pozerám na autá pohybujúce sa okolo, resp. stojace na parkoviskách a všímam si letmo ich technický stav. A na pneumatiky mi padá zrak až veľmi často... Pri občasnom kupovaní auta to je ešte horšie. 7- a viac-ročné pneumatiky na 200- a viac-koňovom aute ničím výnimočným nie sú.

Pneumatiky pritom už dávno nie sú extrémne drahé. Typické rozmery, ako 205/55 R16 alebo 225/45 R17, sa dajú nové zohnať s prehľadom do 50 eur za kus. Ak vezmem do úvahy ekonomickú voľbu, s dobrým vzťahom cena/protihodnota. Iste, sú tu aj pneumatiky, ktoré v daných rozmeroch stoja 3x viac. Tie majú význam, ak jazdíte veľa, často sa ponáhľate, alebo máte radi športovú jazdu. Mimo sezóny sa pneumatiky dajú kúpiť o čosi lacnejšie, porovnajte si to. Nenabádam vás na kúpu super drahých pneumatík. Zlatou strednou voľbou na bežné jazdenie nikdy nič nepokazíte.

Z čosi vyše 700 áut bol počet osobných áut s dezénom pod 1,6 mm na Slovensku 10 kusov. V ČR z viac než 900 skúmaných len 2. Najviac zjazdené pneumatiky majú vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % tu jazdilo na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm.

Dostal som sa k číslam z realizovaného prieskumu v rámci v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow. Pri tom prieskume otestovali 1 635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP (Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR). V Českej republike bol realizovaný v desiatich mestách pod odborným dohľadom BESIP-u (Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).

Ako to dopadlo? 

Počet osobných áut, ktoré mali na letných pneu menej ako 1,6 mm, bolo na Slovensku 10 kusov. V ČR však len 2 autá. Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % tu jazdí na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm. Najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %. Celkovo na Slovensku počas prieskumu zaznamenali 25 vozidiel, ktoré nedosahovali 3 mm pri zimných pneumatikách. V susednej Českej republike je situácia podobná. V ČR je hranica 4 mm pre zimné pneu! Hodnotu 4 mm a menej malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.


Prieskum skúmal aj mieru opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel ojazdenejšej vzorky na prednej náprave 48 %, na zadnej 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách len 6 mm.

Čo hrozí pri zjazdených a/alebo starých pneumatikách? 

  • Správanie auta ako na suchej, vlhkej, mokrej, či zmrznutej vozovke je výrazne horšie. Predlžuje sa brzda dráha, auto horšie reaguje, zvyšuje sa riziko aqauplaningu. 
  • Pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, rátajte s problémami zo strany poisťovne.
  • Vozidlo je technicky nespôsobilé.

Odporúčanie:

  • Letné odporúčané minimum: 3 mm.
  • Zimné odporúčané minimum: 4 mm.
  • Zákonné minimum v lete: 1,6 mm.
  • Zákonné minimum v zime: 3 mm.