Keď sa aféra pred polrokom prevalila, šéf VW USA Michael Horn sa v októbri 2015 postavil pred americké legislatívne autority a tvrdil, že klamlivý softvér bol prácou niekoľkých málo rebelských inžinierov a nik vyššie vo vedení o veci nemal ani najmenšiu informáciu. Akokoľvek neuveriteľne môže znieť, že pár vývojárov v megakoncerne si môže s riadiacim programom ECU motorov robiť čo chce bez akejkoľvek kontroly - príbeh sa medzi väčšinou zamestnancov koncernu rozšíril a považoval sa za pravdivý. Topmanažment VAG sa túto rozprávku pre dospelých stále snaží pretláčať. Minulý týždeň pri príležitosti otvorenia autosalónu v Detroite nový šéf Volkswagenu Matthias Mueller v priamom prenose v celonárodnom rádiu NPR dokonca tvrdil, že Volkswagen neklamal a nikoho nepodviedol. Problém, podľa neho, bol v tom, že pár inžinierov si zle vysvetlilo severoamerické pravidlá merania emisií.

Nuž, od tohto týždňa potrebuje VW Group nový príbeh. Nemecký veľmi dobre informovaný Sueddeutsche Zeitung sformoval investigatívny tím novinárov. Tým sa podarilo kontaktovať dlhoročného topmanažéra z oddelenia vývoja motorov vo VW. Ten doslova povedal, že "o manipuláciách s emisiami vedeli, alebo boli priamo zodpovední prakticky všetci vysokí manažéri z oddelenia vývoja motorov a sledovania emisií." Kľúčový svedok bol dlhé roky osobne súčasťou manipulácií. Aj top manažéri VW v iných nemeckých médiách potvrdzujú, že Sueddeutsche Zeitung majú zdroj informácií z vysokých kruhov spoločnosti.

Heinz-Jakob Neusser preberá ocenenie Car of The Year award pre Volkswagen Passat (Photo by Harold Cunningham)

Heinz-Jakob Neusser preberá ocenenie Car of The Year award pre Volkswagen Passat (Photo by Harold Cunningham)

Podľa pátrania činnosti konzorcia, oddelenie vývoja motorov vo VW malo od vrcholného manažmentu priame zadanie na lacné a rýchle riešenie pre čistý dieselový motor špeciálne pre severoamerický trh. Vývojári sa ocitli pod veľkým tlakom a celkom rýchlo dospeli k záveru, že jediným riešením bude klamstvo. 

Podľa podrobného reportu Sueddeutsche Zeitung sa v novembri 2006 na motorárskej konferencii stretlo množstvo vývojárov motorov koncernu a prebrali realizáciu a funkčnosť zariadenia. Tu padol návrh vytvoriť "riešenie", ktoré nie je možné odhaliť ani po dlhých minútach pátrania.

Jeho funkčnosť nebola v oddelení motorov žiadnym tajomstvom a pre mnohých bolo jediným riešením, ako absolvovať prísne NOx hodnoty počas testovania americkými a európskymi agentúrami. Druhou možnosťou ešte bolo povedať vedeniu VW, že vývojári nemajú rýchle a hlavne lacné riešenie. A túto kariérnu samovraždu v až despoticky riadenej firme nebol ochotný nik urobiť.

Nástrojom zločinu sa stal softvér dodávateľa Bosch

Klamstvo bolo aktom núdze, ako poznamenal jeden z konšpirátorov. Vo všeobecnej atmosfére firmy, kde sa doslova hovorí - "dokážeme čokoľvek, aj nemožné". Inžinieri boli navyše presvedčení, že tento podvod je nevystopovateľný s dostupnými technológiami v danom čase. Nástrojom zločinu sa stal softvér dodávateľa Bosch. V roku 2001 sám kľúčový svedok informoval šéfa Heinz-Jakoba Neussera, šéfa vývojového oddelenia (neskôr sa stal členom dozornej rady VW). "Neusser na to nereagoval," tvrdí svedok.

Michael Horn: “Just a couple of engineers.”

Michael Horn: “Urobilo to len pár inžinierov." (Photo by Chip Somodevilla)

Neusser nahradil Ulricha Hackenberga v pozícii šéfa výskumu a vývoja Volkswagenu, keď Hackenberg odišiel do Audi. Neussera, Hackenberga a šéfa vývoja v Porsche Wolfganga Hatza po vypuknutí škandálu poslali na nútenú dovolenku. V decembri s Hackenbergom dozorná rada dospela k obojstrannej dohode na odstúpení.  Neussera o pár dní neskôr nahradili na pozícii šéfa R&D. Jeho osud pre oddelenie charakterizovalo nasledovne: "je pripravený prijať v rámci firmy iné výzvy a zodpovednosti." Toto vyjadrenie sa zväčša používa, keď rokovania o ukončení pracovného pomeru zlyhajú a šéfa zbavia všetkej zodpovednosti a nechajú mu bezvýznamnú pozíciu. Šéf vývoja v Porsche Wolfgang Hatz je pracovne stále v "kóme". Podľa magazínu Spiegel má dozorná rada rozhodnúť, či Hatz môže znova získať svoj post.

Nemecké noviny tiež píšu o "sľube mlčania", ktorý mal zabrániť inžinierom z vývojového oddelenia motorov o tejto téme hovoriť s kýmkoľvek, aj v rámci firmy. "Udržať tajomstvo medzi dvoma-troma ľuďmi vo Volkswagene je nemožná misia," tvrdí zdroj doslova.

Sueddeutsche Zeitung nie je ochotný svojho informátora odhaliť, no vďaka jeho odhaleniam je možné trochu nahliadnuť do systému hierarchie, vývojárov pracujúcich pod tlakom v panike, až terore v tejto firme.

Informátor dokonca tvrdí, že jeho odhalenia sú súčasťou interného vyšetrovania a ochrany svedkov. V ňom je nižšie postaveným vývojárom prisľúbené, že ich za pomoc odhaliť pravdu nevyhodia. VW síce nemôže svojich svedkov ochrániť pred nemeckými zákonmi a bude tiež braný na zodpovednosť. Prokurátor Braunschweigu už pripravuje otvorenú viacpočetnú žalobu.


zdroj: Forbes.com