Svet výkonných športových áut už dávno nie je tým, čím býval. A aj keď ide stále o výkladnú skriňu sériovej automobilovej produkcie, od vodičov už dávno nevyžaduje nadprirodzené schopnosti a je prístupnejší stále širšej skupine sviatočných vodičov. Dôvod? Túžba automobiliek po vyšších predajných číslach a z toho vyplývajúcich vyšších ziskoch. Nemôžeme im to zazlievať, výkonné autá sa práve vďaka tejto taktike stávajú dostupnejšie nielen z hľadiska ceny, ale aj dostupnosti na trhu a nižších nárokov na obsluhu. Ruku v ruke s tým žiaľ kráča aj príchod konštrukčných riešení, ktoré boli v tomto segmente ešte pred pár rokmi tabu – automatické, či dvojspojkové prevodovky. Pochopiteľne na úkor tradičných manuálnych prevodoviek vyžadujúcich aspoň trochu vodičského citu. Ďalšou obeťou tohto trendu sa stáva aj najnovší Chevrolet Corvette C8. S manuálnou prevodovkou si ho už nekúpite, ani keby ste chceli.

Dnešní zákazníci prahnú po "automatoch", vývoj manuálnej prevodovky začína byť údajne nerentabilný.

Príliš drahý luxus

Chevrolet Corvette je klasické americké auto, automatická prevodovka preto preň nie je žiadna novinka, keďže však zároveň šlo o športovú legendu, vždy ponúkala aj alternatívu v podobe manuálnej prevodovky. Tým dňom je však definitívne koniec. Podľa technického riaditeľa zodpovedného za modelový rad Corvette, Tadge Jüchtera, je za racionálnym rozhodnutím automobilky strmo klesajúci záujem o manuálne prevodovky zo strany zákazníkov. Priznáva pritom, že je tu stále úzka skupinka nadšencov ochotných reálne investovať do Corvette s manuálnou prevodovkou, je ich však príliš málo na to, aby fabrika platila drahý vývoj „manuálu“ pre súčasný Chevrolet Corvette C8. Na hrane to pritom bolo už pri minulej generácii, kedy tvorili verzie s manuálom len 15 % celkových predajov.

Motor uložený pred zadnou nápravou vyžaduje dôraz na kompaktnosť svojej konštrukcie. Vyrobiť manuálnu prevodovku tak, aby sa k motoru vošla a vedela sa pritom aj uchladiť, nie je ničím jednoduchým.

Nedokončená robota?

Nie je bez zaujímavosti, že si až do poslednej chvíle nechávala automobilka „zadné dvierka“ pootvorené a na vývoji manuálnej prevodovky pracovala. Je s ňou spojených dokonca niekoľko patentom chránených riešení, prečo sa nakoniec do výroby nedostala, ostáva dobre stráženým tajomstvom. Podľa tvrdení automobilky sa včas sústredili na vývoj riešení s väčším obchodným potenciálom, a ten manuálnej prevodovke chýbal. Či za tým nestáli aj technické riešenia, ktorých odstránenie by si vyžiadalo veľa času aj peňazí, nevieme. Výsledkom je každopádne fakt, že pre modelový rad Corvette C8 automobilka v tejto chvíli s manuálnou prevodovkou vôbec nepočíta.