Niekto raz prišiel s nápadom, že namiesto toho, aby sme na pôde pestovali jedlo, tak tam budeme pestovať palivo. O čom hovorím? O biozložke v palive. V bežnom benzíne môže byť maximálne 5 % etanolu, teda biozložky. Biozložka v benzíne je údajne ekologická a údajne znižuje európsku závislosť na rope.

ADAC pripravil zoznam áut, ktorým môže Benzín E10 uškodiť. Väčšinou ide o typy, ktoré prišli na trh pred rokom 2003 - 2005.

5% podiel bio zložky v benzíne však nie je veľkým problémom. Na Slovensku tankujeme takýto benzín už od roku 2006. No od roku 2019 má však v susednom Česku stúpnuť podiel etanolu až na 10 %. Európska legislatíva podľa lidovky.cz núti petrolejárske firmy zvyšovať podiel bio zložky. Na celom objeme predaných palív musia znížiť CO2 o 6 %. Zatiaľ nie je známe, či príde benzín E10 aj na slovenský trh. Ide o politické rozhodnutie. Niektoré štáty napríklad benzín E10 nezavádzajú, ale namiesto toho podporujú dotáciami elektromobilitu.


Benzín s označením E10 poznajú nemeckí motoristi už od roku 2011, tí so staršími autami si dávajú pozor, aby ho nenatankovali. Dôvodom je, že staršie motory môže poškodiť. Pred rizikom varujú aj samotné automobilky. ADAC otestoval vplyv benzínu E10 na Opel Signum (vo výrobe v rokoch 2003 – 2008) s 2,2 litrovým motorom. Po 27 000 km došlo k poškodeniu palivového čerpadla. Palivová sústava vozidla musí byť na väčší podiel bio zložky pripravená, inak hrozí jej poškodenie. Ako spoznáte, že môžete tankovať benzín E10? Podľa roku výroby to nejde... ADAC v minulosti vydal zoznam áut, ktoré nemôžu jazdiť na E10. Majiteľom starších áut tak zostáva jediná možnosť, a tou je tankovanie vysokooktánového paliva, ktoré väčšinou neobsahuje bio zložku.


Zdroj: lidovky, enviroportal