Škandál Dieselgate nesie so sebou pre koncern VW veľký finančný dopad. Podvody s emisiami zároveň naštrbili dôveru v naftové motory a dnes ich kontrolujú organizácie po celom svete. Ale vyššie emisie so sebou nesú aj temnejšiu stránku. Zvýšený počet predčasných úmrtí. Asi bolo len otázkou času, kedy nejaká organizácia príde aj s touto čiernou štatistikou. Tu je prvá. Ťťažko povedať, či ostane jedinou...

Pokiaľ nedôjde k náprave a zvolaniu všetkých postihnutých vozidiel do konca budúceho roka, spoločenské náklady vzrastú na 1,29 miliardy dolárov a predčasne umrie ďalších 130 ľudí. Stále sa bavíme len o USA.

Agentúra EPA zistila, že motory VW vypúšťajú do ovzdušia až 40-násobne vyššie množstvo NOx ako povoľuje legislatíva. Odborníci z harvardskej univerzity a MIT vypočítali, že len v USA umrie predčasne kvôli zvýšeným emisiám 59 ľudí a spoločenskú škodu určili na 450 miliónov dolárov. V Európe sú následky oveľa väčšie. V USA predal VW "len" 482 tisíc áut s „upravenými“ naftovými motormi. Na celom svete je ich 11 miliónov. Absolútna väčšina v Európe.
 

Odborníci tvrdia, že aj z celosvetového pohľadu relatívne malý počet „postihnutých“ áut dokáže napáchať obrovské škody. Podľa štúdie sa v priemere o desať rokov výrazne zhorší zdravotný stav, prípadne dôjde k úmrtiu desiatok Američanov. To so sebou prinesie aj rast nákladov na zdravotnú starostlivosť a pokles produktívnych pracovníkov. Škody vyčíslili experti na takmer pol miliardy dolárov. Zistili to z údajov vypúšťaných emisií, hustoty dopravy, hustoty osídlenia, zo vzoriek počasia a zo zdravotných rizík.


Pokiaľ nedôjde k náprave a zvolaniu všetkých postihnutých vozidiel do konca budúceho roka, spoločenské náklady vzrastú na 1,29 miliardy dolárov a predčasne umrie ďalších 130 ľudí. Stále sa bavíme len o USA. V Európe predal VW Group viac ako 10 miliónov vozidiel s problémovým motorom.

Podľa výpočtu odborníkov zomrie predčasne kvôli podvodom s emisiami 59 ľudí. V USA ich ročne umiera pre znečistenie ovzdušia 60 000.

"V Európe je obyvateľstvo viac koncentrované v mestských oblastiach, čo ho viac vystavuje znečistenému ovzdušiu. Takisto automobilov s podvodným softvérom tam jazdí výrazne viac. Následky preto budú oveľa ďalekosiahlejšie," povedal Steven Barrett, profesor na MIT, s tým, že počet predčasných úmrtí pôjde k stovkám, možno aj k tisícom.


Samozrejme, pri tejto štúdii sa môžeme zamyslieť nad tým, za aký počet predčasných úmrtí sú zodpovedné všetky osobné autá, nákladné autá, vlaky, lode, lietadlá, či dokonca elektrárne a priemysel... Len v USA je to ročne cca 60 000 úmrtí. VW toto číslo navýši kvôli niekoľkonásobnému prekročeniu emisií o jednu tisícinu. V takomto kontexte to už tak hrôzostrašne nevyzerá, ale stále tu hovoríme o ľudských životoch. Zastúpenie VW USA sa k štúdii odmietlo vyjadriť.


VW Group nie je jediný výrobca, ktorý je zodpovedný za úmrtia. Minulý rok čelil veľkému škandálu so spínacími skrinkami General Motors. Problém sa týkal 30 miliónov áut (väčšinou jazdiacich v USA). Americká automobilka zaplatila veľké odškodné za 124 úmrtí a množstvo zranení.


A čo si o tom myslíte vy?


Zdroj: hnonline, bloomberg