Príchod prvého sériového elektromobilu na trh Porsche naplánovalo perfektne. Opäť sa ukazuje sila nemeckého perfekcionizmu a marketingovej šikovnosti. Už týždne pred jeho oficiálnou premiérou totiž fabrika postupne uvoľňovala informácie, šokovala verejnosť, krúžila po okruhoch a udržiavala pozornosť okolo novinky na najvyššej možnej úrovni. Potvrdzuje to aj nesmierny záujem zo strany budúcich zákazníkov a nečakaný počet objednávok. Po odhalení prvých oficiálnych fotografií sa navyše ukazuje, že nejde o nafúknutú bublinu. Taycan má budúcim majiteľom skutočne čo ponúknuť. Konkurenčnej Tesle by mohol robiť vrásky najmä pohľad na prepracovanosť detailov a kabínu. Pozoruhodné sú však aj výkony, je to predsa pravé Porsche. A očakávaná pomerne široká ponuka jednotlivých verzií.

Tak typický a predsa moderný

Dizajn novinky nie je žiadnym veľkým prekvapením a predstavuje dobre vyváženú zmes tradicionalizmu a nového prístupu symbolizujúceho novú dobu elektromobility. Taycan si zachováva zdravú mieru agresivity, zároveň však zaujme hladkými líniami, typickými masívnymi bokmi a čistými líniami. Svojimi tvarmi skrátka dáva najavo, že preň efektivita a aerodynamika ostávajú jednými z najdôležitejších atribútov. Typickú a jasne identifikovateľnú siluetu si Taycan drží aj pri pohľade z boku a zozadu. Prvé elektrické Porsche má základné rozmery 4936 x 1966 x 1378 mm, pričom rázvor náprav 2900 mm znamená, že by malo poskytnúť dostatok miesta aj zadným pasažierom (veľká Panamera má rázvor 2950 mm). Fabrika zároveň potvrdila prípravu ďalšej karosárskej verzie Cross Turismo, teda niečo na spôsob kombíka.

Koeficient aerodynamického odporu má hodnotu len 0,22. V súčte s malou čelnou plochou sa tak Taycan môže pochváliť naozaj výbornou celkovou aerodynamikou (koeficient aerodynamického odporu je len časťou celkového odporu, výslednú aerodynamiku výrazne ovplyvňuje aj celková čelná plocha auta).

Nemecká precíznosť

Kvalitu za svoje peniaze dostanú majitelia nového Porsche aj v kabíne. Materiály, kvalita spracovania aj samotná ergonómia majú zodpovedať tradíciám a prísnym štandardom značky. Novinkou je však absencia koženého čalúnenia a jeho nahradenie syntetickým, plne recyklovateľným materiálom ako odkaz trvalej udržateľnosti a zodpovednosti k prírode. Porsche skrátka vie, ako zaujať správne. Nové prístupy potvrdzuje aj celou plejádou dotykových displejov rozprestierajúcich sa nielen na stredovom tuneli, ale aj na celej šírke palubnej dosky. Podľa fotografií z interiéru mu nechýba punc prémiovosti a luxusu, ktorý napríklad v spotrebnejšie orientovanej americkej Tesle predsa len trochu absentuje. Práve spracovanie kabíny by mohlo byť pre Porsche v boji o zákazníka silnou zbraňou. Pre úplnosť dodajme, že okrem štyroch plnohodnotných miest na sedenie Taycan ponúkne aj dva batožinové priestory – predný s objemom 81 l a zadný na 366 l batožín. Celkových 447 l je len o 48 l menšia hodnota, akou disponuje aktuálna Panamera.

Spracovaním kabíny a nádychom "prémiovosti" nebude mať Taycan medzi štvordverovými sériovými elektromobilmi konkurenciu.

Za 2,8 sekundy na stovke

Vzhľadu, cene a prestíži auta zodpovedajú aj jeho výkony. Porsche zatiaľ uvádza prvé dve verzie Taycanu – Turbo a Turbo S. Úsmevné označenie pre elektromobil, však? S koncepciou pohonu to, samozrejme, nijak nesúvisí. Ide len o marketingové pomenovanie najvýkonnejších verzií. Vždy ho poháňajú dva elektromotory (po jednom na každej náprave) naladené na max. výkon 450 kW (612 k). Kým štandardné "Turbo" dokáže pri overbooste (krátkodobé zvýšenie výkonu) zo seba vydolovať 500 kW (680 k) a 850 Nm, Taycan Turbo S sa vzmôže na 560 kW (761 k) a 1050 Nm. Tieto parametre stačia na akceleráciu z 0 na 100 km/h za 2,8 s (Turbo S) a 3,2 s (Turbo). Výkonnejšia verzia sa na 200 km/h dostane už za 9,8 s, čím prekonáva aj legendárny dvojmiestny superšport Porsche Carrera GT 5,5 V10 (450 kW, respektíve 612 k) z roku 2004. Tak ďaleko doba a výkony dnešných štvormiestnych športových áut postúpili. Maximálna rýchlosť Porsche Taycan je pri oboch verziách limitovaná na 260 km/h (zásluhou použitia dvojstupňovej prevodovky).

O napájanie elektromotorov sa starajú akumulátory s kapacitou 93,4 kWh, ktoré sa zásluhou použitia 800 V systému dokážu na rýchlonabíjačke s výkonom 270 kW  na 80 % svojej kapacity nabiť za 22 min a 30 s. Energiu na 100 km jazdy pritom vraj zvládnu dobiť za 5 min. Ak sa vrátime nohami na zem (na Slovensku tak výkonná nabíjačka pravdepodobne ešte dlho nebude), z domácej nabíjačky s výkonom 9,6 kW to potrvá 11 hodín (na 80 %). Porsche vybavilo Taycan aj rekuperačným systémom s výkonom až 265 kW, čo znamená, že väčšinu brzdení v reálnej premávke zvládnu len elektromotory a brzdy sa ani nedostanú k slovu.

Porsche Taycan používa 800 V palubný systém, dostatočne výkonná nabíjačka (na Slovensku takú nemáme) tak do jeho akumulátorov dokáže doplniť energiu na 100 km už za 5 minút.

Na vzduchovom podvozku

Kombinácii vysokej hmotnosti a veľkého výkonu je prispôsobený aj podvozok auta. Namiesto klasických pružín a tlmičov používa zavesenie Taycanu vzduchové trojkomorové mechy s adaptívnou funkciou. Ako presne je tento systém riešený, automobilka zatiaľ neprezradila, už z napísaného je však jasné, že Taycan aktívne monitoruje povrch cesty a tej prispôsobuje charakteristiku pruženia aj útlmu podvozka. Štandardom sú aktívne tlmiče PASM, za príplatok potom elektromechanické aktívne stabilizátory Porsche Dynamic Chassis Control Sport a vektorovanie hnacieho momentu Porsche Torque Vectoring Plus. Kombinácia všetkých dostupných technológií by sa mala úspešne vedieť vzoprieť fyzike a aj z viac ako dvojtonového Taycanu urobiť agilný superšport. Koniec koncov, výborne to dokázal už tím, že získal titul pre najrýchlejší 4-dverový elektromobil na Nürburgringu.

Obidve verzie Porsche Taycan je už možné objednávať, v domácom Nemecku si za Taycan Turbo účtujú necelých 153 000 eur, zatiaľ čo na Taycan Turbo S budete potrebovať 186 000 eur.