Možno len málokto z vás má osobnú skúsenosť s požiarom v aute. Pochopiteľne, nestáva sa denne, no keď sa už na nešťastie auto vznieti, uhasiť ho nie je vôbec ľahké a často nie je ani čím. Drvivá väčšina vodičov v aute hasiaci prístroj nemá. Ak aj áno, od vznietenia po hasenie ubehne niekoľko desiatok sekúnd, ktoré rozhodujúcim spôsobom ovplyvnia výsledné škody...

Prečo systém Proteng? Porucha alebo skrat v elektroinštalácii, prehriatie motora, porucha nezavislého kúrenia alebo akumulátora, – to sú niektoré z množstva príčin, ktoré môžu v priebehu niekoľkých sekúnd spôsobiť nekontrolovateľný požiar. Najväčšie množstvo požiarov automobilov, motoriek alebo kamiónov vzniká práve v oblasti motorového priestoru. Znie to možno divne, no počet požiarov pod kapotou v ostatných rokoch stúpa.

Použitie systému PROTENG priamo v motorovom priestore osobného auta.

Aké sú možnosti ochrany majetku pred požiarom vozidla?

1. Záruka, ktorú dáva výrobca/predajca pri kúpe nového vozidla
No v prípade dopravnej nehody, ak nie je preukázateľné čo bolo príčinou vzniku požiaru, výrobca tieto škody neuzná.

 

2. Havarijné poistenie
Dalšou možnosťou je havarijné pripoistenie, ktoré ale v mnohých prípadoch je pre ludí veľmi drahé. Prípadne sa pri staršom aute nevypláca. Navyše, havarijné poistenie sa vačšinou nevzťahuje na škody spôsobené roznym namáhaním, konštrukčnou či výrobnou chybou, životnosťou materiálov alebo nesprávnou údržbou o komponenty automobilu (napr. prehriatie motora). Na to treba špeciálne pripoistenie.

 

3. Hasiaci prístroj
Doba od momentu kedy zbadáte, že z pod kapoty motora sa začal šíriť dym je niekoľko desiatok sekúnd. Ak aj máte v aute hasiaci prístroj, ktorý by mal byť už samozrejmosť v každom vozidle, môže byť už neskoro na jeho použitie a veľká pravdepodobnosť je, že na taký požiar to nebude stačiť.

 

Automatický hasiaci systém PROTENG s plynovým hasivom FE-36 sa ukazuje ako skvelá voľba. Hasivo je schválené pre použitie v EÚ. Hasivo v tomto prípade pre osobné auto s objemom 500g pre posádku stojaceho ba ani idúceho auta nepredstavuje žiadne riziko. Uvoľnený plyn v danej koncentrácii je celkom neškodný, netoxický.

 

Prednosti automatického hasiaceho systému PROTENG:
uhasenie ohňa
ochladenie priestoru (bod varu hasiva -2°C)
kompaktný, množstvo hasiva 0,5 kg
nekorozívne účinky na kovy, deštrukčné účinky na plasty, ani poškodenie el. zariadení
neohrozuje posádku vozidla účinkami hasiva (bezpečnostný list chemickej látky priložený)
po hasení sa FE-36 odparí, v priestore nezostávajú žiadne zvyšky hasiva (ako pri prášku)
priaznivá cena a jednoduchá montáž.


POZRITE SI AKO RÝCHLO A ÚČINNE HASIACI SYSTÉM PROTENG PRACUJE

 

Zdá sa, že najlepším riešením ako si uchrániť vozdilo pred požiarom motora je mať automatický hasiaci systém PROTENG. Ten úplne odstrani riziko vzniku požiaru pod kapotou. V Bratislave je týmto systémom vybavených mnoho autobusov.

Aplikácia na vnútornú stranu kapoty osobného auta.

Cena automatického systému PROTENG je až prekvapivo nízka. V porovnaní s hodnotou auta a zabráneniu podstatne väčších škôd, až totálnej škode je zanedbateľná.

Ako to samočinne funguje? Plynové hasivo v trvale uzatvorenej špeciálnej hadičke je umiestnené nad motorovým priestorom. V prípade požiaru, prípadne zvýšenej teplote v motorovom priestore nad 120°C hadička praskne a hasivo zaplaví priestor motora. Princíp fungovania je postavený na polyamidovej hadičke s priemerom 18 mm a dĺžke od 210 - 400 cm (podľa typu vyhotovenia). V nej je natlakovaná účinná hasiaca látka FE-36 s presným názvom hexafluórpropán. Pri normálnych teplotách je vďaka tlaku 5 barov v relatívne malom priestore uložených až 500 g hasiva. Pri zahrievaní okolia plameňmi sa tlak náplne zvyšuje. Pri teplote 100° je trojnásobný, teda 15 barov. Samotné spustenie systému je aktivované teplotou nad 120°, kedy zmäknutá polyamidová stena praskne presne v miestach najväčšieho tepelného namáhania a do priestoru uvoľňuje hasiaci plyn. Ten spoľahlivo a účinne hasí požiar už v zárodku. Plyn okamžite zastaví proces spaľovania kombináciou absorpcie tepla a chemickej reakcie. Plyn FE-36 je schválený pre použitie na triedy požiaru A, B a C. V porovnaní s Halonom1211 je plyn FE-36 oveľa menej toxický a dá sa použiť aj v relatívne malých priestoroch.

 

Systém PROTENG s plynom FE-36 ponúka najlepšiu možnosť, ako zabezpečiť motorové vozidlo pred ohňom.

Bezpečný pre vozidlo - vynikajúca náhrada za Halon
Bezpečný pre ľudí - 10x menej toxický ako Halón1211 a 3x menej toxický ako Halon1301
Prvý vo výkone - Najviac testovaná alternatíva pre automobilový priemysel
Neničí majetok - Nezanecháva žiadne zvyšky, nekoroduje, nevodí elektrinu
Prvý v spoľahlivosti - Schválený v USA EPA ako náhrada za Halon, používaný celosvetovo
Bezpečný pre prostredie - Má nulový potenciál poškodenia ozónu

Aplikácia v motorovom priestore autobusu.

Montáž:

Pri uzavretí kapoty sa plastový materiál nesmie dotýkať bloku motora alebo iných častí, kde sa teplota pri chode motora zvýši nad 70°C. Jednoznačnou výhodou tohto systému je mimoriadne jednoduchá a flexibilná montáž, kedy si primerane volenými ohybmi môžeme zamaskovať hadicu za rám či pod kapotu. U štvorkoliek a áut je inštalácia ešte jednoduchšia, stačí desať minút a systém je na svojom mieste pripravený zasiahnuť keď to bude najviac treba. V aute je doporučená montáž priamo na spodnú stranu kapoty. U motocykla bez krytov to bude o niečo náročnejšie, ale i tak sa dá nájsť spôsob ako vedením pod nádržou a poza rám tento užitočný systém zneviditeľniť.

 

PROTENG, automatický hasiaci systém je ekologický!
Jednoduchá montáž
Nevyžaduje údržbu
Chráni priestor Vášho auta pri požiari


Technická špecifikácia/technické parametre:

Váha PROTENG    770 g*
Váha hasiva    500 g*
Materiál hadice    polyamid
Rozmer hadice    210 cm/dĺžka*, 18 mm/priemer
Teplota aktivácie    nad 120°C
Tlak prirodzených pár pri 20°C    5 bar
Tlak prirodzených pár pri 100°C    15 bar
Merač tlaku    manometer