Takto vyzerá DPF filter na Peugeot 407.

U susedov bežná záležitosť

V Nemecku a Rakúsku je to už bežná záležitosť. Polícia na mieste dokáže skontrolovať, či vozidlo má vymontovaný DPF filter. Trend smeruje k tomu, že aj na Slovensku sa bude stav DPF filtra vo vozidle kontrolovať prísnejšie. Ak ho v aute nemáte, je pravdepodobné, že pokute sa nevyhnete. Ako je to možné? Vymontovaný DPF filter spôsobuje výraznejšie znečisťovanie životného prostredia. Inými slovami, auto s vymontovaným DPF filtrom je jednoducho nespôsobilé jazdy.

Ďalšou vecou je možná prípadná škoda, spôsobená neodborným odstránením filtra pevných častíc. V praxi je totiž nutné vymontovať teleso DPF filtra , rozrezať ho a vnútro filtra pomocou kladiva a sekáča vymlátiť. Okrem toho je nutný ešte zásah do elektroniky vozidla. Vypojiť snímače tlaku výfukových plynov, ktoré informujú riadiacu jednotku vozidla o zanesení DPF filtra.

Cena originálneho DPF filter od výrobcu auta sa pohybuje v rozmedzí cca 700 - 4000 EUR! Práve preto mnoho ľudí rieši problém jeho upchatia aj jeho amatérskym čistením. Pri tomto čistení sa naleje do telesa DPF filtra špeciálny roztok, ktorý rozpustí sadze. Následne sa to vystrieka wapkou. Najlepšie priamo horúcou vodou. Pri naliatí roztoku je ideálne rozrezať teleso DPF filtra, aby bol lepší prístup k mriežke filtra. Cena za roztok je cca 20 €/l.

Ak máte vo svojom aute filter pevných častíc, skôr či neskôr bude potrebovať výmenu.

Na čistenie je však nutné použiť aj 3l. K tomu treba prirátať prácu mechanika. Toto riešenie ma jednu nevýhodu a to: nikdy neviete či sa vám podarí vystriekať všetku špinu (sadze) z jemnej mriežky DPF filtra.  Bežne sa stáva, že takto vyčistený filter vydrží cca 300 km ale aj 10 000 km . Závisí to však od dôslednosti čistenia a stavu DPF filtra. Občas sa stáva aj to, že teleso DPF filtra je mechanicky poškodené, prípadne došlo v dôsledku vysokých teplôt v telese upchatého DPF filtra k roztaveniu keramickej mriežky. Vtedy je už DPF filter nenávratné zničený a je nutná jeho výmena. V takomto prípade nepomôže ani profesionálny repas.

Mimochodom v súčasnosti sú už na trhu aj DPF filtre s kovovou mriežkou. Výrobca udáva vyššiu životnosť takto konštruovaného DPF filtra. Je tomu údajne aj preto, že kanáliky v tomto site sú odlišne vedené. Samozrejmosťou kovového sitka je aj povrchová úprava z drahých kovov.

Vzhľadom na vysoké ceny nových originálnych DPF/FAP filtrov a problémy s odstránením sa môže zdať ideálnym riešením kúpenie DPF filtra od špecialistov. Na trhu sú už špecializované firmy, ktoré sa venujú len problematike DPF filtrov. Aktuálne najširšiu ponuku DPF filtrov v rozumných cenách ponúka DPFcentrum.sk. Špecializujeme sa len na DPF/FAP filtre, pričom množstvo tovaru je priamo na sklade. Výhodou je prehľadný eshop ako aj presné popisy produktov. Ceny začínajú zhruba na úrovni odstránenia DPF filtra (samozrejme, závisí od typu auta).

Vzhľadom na riziko pokuty v západnej Európe za odstránený DPF filter sa toto môže javiť ako správna cesta. Je len otázkou času, kedy vymontovaný DPF filter budú kontrolovať aj na slovenskej EK a políciou. V Nemecku sú emisné normy výrazne prísnejšie než na Slovensku. Dokonca až tak, že do centier mnohých miest môžu vstupovať vozidlá spĺňajúce najprísnejšie emisné kritéria. Práve z toho dochádza v Nemecku k tomu, že auto, ktoré nespĺňa prísne emisné normy je predané napr. do východnej Európy (závisí od ceny auta, stavu a ochoty majiteľa nechať si ho) alebo majiteľ rieši domontovanie DPF filtra dodatočne. Áno, v dnešnej dobe sa nájdu v Nemecku ľudia ale aj firmy, ktoré si dávajú filter pevných častíc montovať aj do staršieho vozidla. Vždy to závisí od ceny vozidla. Napríklad aj na Slovensku sú autobusoví prepravcovia, ktorí sú nútení montovať DPF filtre do busov dodatočne. Sú to hlavne firmy, ktoré ich využívajú na vjazd do centier miest, nakoľko väčšina autobusových staníc je priamo v centre mesta. Na záver, všetky tieto západne trendy je možné očakávať už čoskoro aj na Slovensku.