Také asfaltové „rolety“ pred križovatkami likvidovali takmer každý rok. Niekoho múdreho potom napadlo, že by tie miesta mohli aj betónovať, aby vydržali dlhšie. Skvelé riešenie. No dnes sa s roletami na križovatkách nerobí nič aj niekoľko rokov! Pritom sú nie len veľmi nepríjemné pre jazdu z hľadiska komfortu, ale aj životnosti podvozkových častí a v núdzovej situácii za dažďa, alebo keď nasneží na nich zblbne ABS systém a autá zastavujú oveľa horšie. Príčinou zlého stavu ciest v SR je nielen nedostatok peňazí, ale rozdrobenosť ich správy, čím trpí údržba. Cesty prvej triedy spravuje Slovenská správa ciest, diaľnice a rýchlostné komunikácie Národná diaľničná spoločnosť a cesty druhej a tretej triedy sú v kompetencii samosprávnych krajov. Jednoducho chaos!

zla rozbita cesta

Mnohé úseky ciest v SR majú tieto týždne reflexnými sprejmi označené kritické miesta. Na koľkých z nich neostane len pri sprejovaní?

Dôvodom zlého stavu ciest je podľa NKÚ nedostatok financií. Nikto nikdy nevysvetlí, prečo vláde a samosprávam chýbajú. Nechýbajú napríklad v Dánsku, rozlohou a počtom obyvateľov porovnateľné so SR. Tam sú cesty vzorné. Slováci, ktorí tam žijú majú jasno: V Dánsku je minimálna korupcia, peniaze z daní využívajú efektívne a nekradne sa tu!

Dôvodom zlého stavu ciest je podľa Najvyššieho kontrolného úradu nedostatok financií. Pri tomto konštatovaní však nikto nikdy nevysvetlí, prečo vláde a samosprávam peniaze chýbajú. Prečo nechýbajú napríklad v Dánsku, ktoré je rozlohou a počtom obyvateľov porovnateľné so Slovenskom, kde majú cesty vo vzornom stave? Ak sa spýtate Slovákov, ktorí tam žijú, majú v tom jasno: „V Dánsku je minimálna korupcia, peniaze z daní sa využívajú efektívne a nekradne sa tu!“.
 

Pomalá modernizácia

Ministerstvo dopravy chce v tomto roku zmodernizovať 170 km ciest I. triedy. V 5 krajoch Slovenska sa vďaka eurofondom komplexne obnoví 23 kritických úsekov. Má to stáť 179 miliónov eur. Je to však len malá časť z toho, čo Slovensko potrebuje. Stav ciest I. triedy je podľa NKÚ kritický. Vlani zverejnil správu, podľa ktorej je v zlom technickom stave takmer polovica z 3 248 kilometrov týchto komunikácií. Národný kontrolný úrad vyčíslil, že na údržbu a opravy ciest v havarijnom stave treba počas prvých troch rokov 90 miliónov eur ročne a v každom z ďalších desiatich asi 60 miliónov eur.

zla rozbita cesta

Ambície a potreba

„Rezort dopravy si plne uvedomuje význam ciest I. triedy, pretože na nich sa realizuje približne polovica všetkých dopravných výkonov na Slovensku,“ tvrdil v marci minister dopravy Ján Počiatek počas otvorenia projektu Stavebné a bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy.  „Ambíciou je do roku 2020 postaviť a zmodernizovať takmer 300 kilometrov ciest I. triedy,“ informoval rezort. To je však príliš málo. Chcelo by to ročne 2-3x viac. Aby sa kvalita ciest zlepšovala a nie iba udržiavala. Minister sľúbil, že cesty budú aj rozširovať, stavať mimoúrovňové križovatky, odstránia lokality, kde sa vyskytovali časté nehody, zvýši sa dopravná priepustnosť. Tiež sľubuje, že „zároveň sa zlepšia aj životné podmienky ľudí, ktorí žijú v okolí týchto ciest“. Nuž, reči, papier aj internet znesú veľa. Otázna je realita. Ak to budú rovnaké sľuby ako termín dokončenia diaľnice BA-KE, máme sa veru na čo tešiť a váhu slov našich mocipánov môžeme brať asi rovnako vážne ako éter v otvorenej fľaši...

Plán modernizácie ciest 1. triedy v roku 2015
(projekt Stavebné a bezpečnostné opatrenia)


Názov úseku                                                     Dĺžka (km)

    Košický a Prešovský kraj
1    I/73 Lipníky – Giraltovce                               9,679
2    I/50 Kraj.hr. BB – Bohúňovo                           6,623
3    I/50 Plešivec – Slavec                                    6,150
4    I/50 Rožňava – Krásnohorské podhradie          4,970
5    I/50 Sečovce – Horovce                                 4,111
6    I/50 Košice, Sečovská cesta – Ďurďošík         13,346
7    I/50 Svinica – Dargov                                   11,424
8    I/50 Michalovce – Lúčky                                 9,108
9    I/50 Závadka – Sobrance                               9,742
10  2 mosty: I/50 343, 363 Rekonštrukcia mostov v trase

     Banskobystrický kraj
11    I/50 Uderiná – Vidiná                                   6,900
12    I/66 Domaníky – Krupina                              7,382
13    I/65 Stará Kremnička – Kremnica                  9,495
14    I/66 Dudince – Hont. Tesáre                          6,200
15    I/66 Babiná – Dobrá Niva                              2,443  

      Žilinský a Trenčiansky kraj
16    I/50 Nováky – Handlová                              15,690
17    I/50 Nováky – Prievidza (Banska)                 11,055
18    I/59 Trstená – št. hr. SR/PL                           5,384
19    I/65 Dolná Štubňa – Turč. Teplice (Diviaky)     4,406
20    I/65 Príbovce – Martin Juh                              4,394
21    I/65D Martin obchvat                                     4,256
22    I/59 Dolný Kubín (Medzihradie – Kňažia)          4,470
23    I/50 Veľká Čausa – Handlová                        10,908         

     Spolu:                                                    168,136 km
 

Zdroj: hnonline.sk a ministerstvo dopravy, ostatné kraje neuviedlo