To čo bolo včera špekuláciou je dnes faktom. Luca Cordero di Montezemolo na poste bossa Ferrari skutočne končí. Svoju kanceláriu má opustiť o mesiac, v pondelok 13. októbra. Čo je príčinou pre mnohých nepredstaviteľného rozchodu? Nesúhlas s novým vedením a smerovaním asi najznámejšej automobilovej značky sveta, ktoré jej chce dať šéf koncernu FCA - Fiat Chrysler Sergio Marchionne. Ten chce Ferrari viac začleniť do taliansko-amerického koncernu. SUV ani vznetové motory od vzpínajúceho koňa v dohľadnej dobe čakať nemusíme, no Luca di Montezemolo s novými nápadmi a trendmi pre Ferrari nechce mať nič spoločné. Čo dáva Sergiovi mandát takto konať? Fakt, že 90% akcií Ferrari vlastní Fiat.

 

Podľa zasvätených má Sergio Marchionne už pripravený plán, ktorým smerom by sa automobilka mala v budúcnosti uberať. Práve tieto vízie sú dôvodom, prečo Luca na post bossa Ferrari už oficiálne "rezignoval". Úvodzovky tu máme schválne, lebo nie je ešte jasné, či ho z pozície vyhodili, alebo odchádza dobrovoľne. Isté je, že Montezemolo chcel naďalej ustrážiť absolútnu nezávislosť a nedotknuteľnosť značky. To nie len v rámci toho vonkajšieho, ale aj toho vnútorného koncernového. Marchionne okrem iného chce, aby z Maranella prúdilo viac info, know-how a nových technológií aj k ostatným značkám v FCA. Dá sa predpokladať, že hlavne k Alfa Romeo a možno aj Fiatu/Lancii, keďže Maserati toho dostáva celkom dosť. Práve budúce Alfy Romeo by mohli dostať motory odvodené od Ferrari.

Nafukovania produkcie Ferrari na desiatky tisíc športiakov ročne, SUV či naftovej verzie sa fanúšikovia podľa slov Sergia obávať nemusia. Jedinečnú exkluzivitu si majú zachovať naďalej. Marchionne len chce viac zapracovať Ferrari do štruktúr FCA a efektívnejšie využiť know-how všemožných objavov z Modeny. Práve tomuto sa Montezemolo veľmi bráni, lebo si uvedomuje, že exkluzivita Ferrari nemôže byť skrytá len v krásnom logu. Luca môže súčasné Ferrari považovať za svoje znovuzrodené dieťa. Keď do firmy nastúpil, NEkvalitou áut bol priamo vydesený. Práve vďaka nemu nastal ohromný zlom v čase vývoja modelu F355, ktorý voči F348 predstavoval veľký skok v pred v každom smere. To dosiahol bezprecedentnými investíciami do vývoja a výroby. Ďalší vývoj už asi netreba komentovať, sami dobre viete, že Ferrari ostatných 20 rokov šľape ako žiadna iná supercar automobilka a z minima predaných áut je schopná vyťažiť maximum. Z ekonomického hľadiska je to prakticky dokonale fungujúca firma.

Ostatné desaťročie si Luca vyslúžil meno špičkového manažéra a z Ferrari urobil najuctievanejšiu automobilku sveta. Tieto úspechy korunoval mnohými titulmi majstra sveta v F1, keď bol priamo súčasťou manažmentu Ferrari F1 teamu. Po odchode neporaziteľnej partie jeho, Jeana Todta, Roryho Byrna a Rossa Brawna začal tím upadať a dodnes to nie je v poriadku. Dlhodobejší neúspech v najväčšom automobilovom cirkuse sveta Lucovi iste nepomohol, no hlavným dôvodom rozchodu po takmer štvrťstoročí ostávajú nezhody uvedené vyššie...