V krátkej jazde, keď som mal na vyskúšanie skutočne vydarený najmenší Cadillac ATS som naznačil, že jeho zrod vôbec nebol ľahký, ani bezproblémový. Hrozilo, že napriek snahe konkurovať BMW 3 a Mercedesu C by skončil ako predokolka. Je takmer isté, že toto riešenie by ho v konkurenčnom boji odpísalo. Dnes som narazil na vyjadrenie viceprezidenta Douga Parksa z GM, ktorý trošku podrobnejšie opísal pohnútky a okolnosti vývoja typu ATS pred 5 rokmi, keď s týmto projektom začínali.

Nechýbalo veľa a vydarený Cadillac ATS skončil ako predokolka...

...a to by bola veľká škoda! Svet zadokoliek sa síce neustále zmenšuje, no tie čo ostávajú fakt stoja zato!

 

"Boli sme pripavení urobiť na plaftorme Delta Cadillac s pohonom predných kolies, lebo to bolo podstatne lacnejšie." Túto vetu vyslovil počas januárového autosalónu v Detroite a narážal na prípravu dnes už hotového a skutočne veľmi vydareného typu ATS. Pred 5 rokmi koncern GM urputne bojoval s prvou vlnou krízy, ktorá v USA zasiahla automobilky mimoriadne silno. Nechýbalo veľa a malá prémiová zadokolka od Cadillacu by sa nezrodila.



Parks prezradil, že vývojári postavili prototyp s predným pohonom a prepĺňaným 2 litrovým benzínovým motorom na plaforme GM-Delta (ktorú zdieľa Chevrolet Cruze a Buick Verano). Toto auto nejaký čas v Európe aj testovali. Napriek tomu, že prototyp bol podľa jeho slov ozaj veľmi dobrý, tím vývojárov si uvedomil, že ak chcú bojovať so zavedenými etalónmi triedy ako BMW 3 a Merc C, koncern bude musieť investovať do vývoja novej plaformy pre zadný pohon.

 

Výsledkom rozhodnutia je nová plaforma Alpha na ktorej vznikol typ ATS. Mnohí by si mohli myslieť, že to bolo mrhanie peňazí  a prostriedkov, keď na nej má stáť len jedno auto. No opak je pravdou. Prínos a možnosti Alpha tu zďaleka neskončia. Pripravovaný nový typ CTS a nová generácia Chevroletu Camaro bude mať rovnaký základ.


A keď už píšem o novej generácii CTS, ktorú sme vám už v kocke predstavili, mám ďalšiu zaujímavú novinku. Podľa zdrojov v USA menežment značky po úspešnom prijatí druhej generácie verejnosťou začína zvažovať výrobu coupé aj pre druhú generáciu. Aj keď v Európe tieto kúsky sotva zbadáte ako je rok dlhý, v Amerike bol CTS Coupé jedným z najpredávanejších luxusných dvojdverákov. Táto úvaha síce je mierne v rozpore s tvrdeniami, že Caddy si zachová aj karosárske verzie kombi a kupé, nie však pod nomenklatúrou CTS. Tak či onak, minimálne Amíci a oddaní fanúšikovia amerík aj v Európe sa pomaly môžu začínať tešiť z CTS coupé, ktoré chce konkurovať Mercedesu E Coupé a dokonca BMW 6. Na to však bude potrebovať značne iný zovňajšok. Nechápte ma zle, súčasný dizajn Cadillacu sa mi s príchodom ATS a CTS veľmi páči. No nemecké kúsky bodujú práve tým, že ich kupé vyzerajú úplne inak, ako samostatné typy v ponuke a túto, finančne náročnejšiu, no pre klientov podstatne prívetivejšiu cestu by si mali osvojiť aj v Detroite.