Plug-in hybridy nie sú pre prírodu vôbec takým prínosom, ako sa prezentuje, tvrdí Nemecká federácia pre životné prostredie a ochranu prírody (BUND). Za pravdu jej pritom dáva aj ekologický klub VCD (Ökologische Verkehrsclub). V spoločnom dokumente poukazujú na skutočnosti, ako plug-in hybridy zavádzajú a obchádzajú podstatu veci. Táto téma samozrejme nie je ničím novým, prvýkrát sa do nej však „obuli“ nemecké ekologické organizácie a nahlas požadujú zmeny. Ako všade inde, aj tu ide, okrem ekológie, tak trochu aj o peniaze. Konkrétne o dotácie na ekologické vozidlá.

Dotácie si nezaslúžite

„Podľa automobiliek sú tieto vozidlá ekologickejšou alternatívou k vozidlám so spaľovacími motormi, ich každodenné používanie v bežnej premávke však ukazuje niečo úplne iné,“ komentuje BUND. Naráža pritom na absolútne nereálne hodnotenie emisií týchto áut, kedy sa im do celkového priemeru nezapočítava trasa prejdená na elektrickú energiu a metodika sa tvári, že výroba elektrickej energie spotrebovanej na jazdu je úplne bez emisií. Metodika tiež nezohľadňuje, čo sa deje po spotrebovaní energie v malých integrovaných batériách, kedy sa plug-in hybridy, fakticky vzaté, zmenia na autá s bežnými spaľovacími motormi s kufrom plným ťažkých nepotrebných batérií. „Je absurdné, že plug-in hybridy sa pri výpočte emisií aj naďalej započítavajú na základe absolútne nereálnych údajov a vďaka tzv. Superkreditom sa dokonca započítavajú dvakrát,“ rozhorčene konštatuje Michael Müller-Görnert z VCD.

Ekologické organizácie preto požadujú, aby bol zmenený vzorec, na základe ktorého majú plug-in hybridné autá nárok na dotácie pre ekologické vozidlá. Aby totiž mali reálnu environmentálnu výhodu, musia byť plug-in hybridy používané podľa presne určených pravidiel. Inak sú len ekologickým klamstvom. Organizácia BUND prichádza aj s konkrétnym návrhom, ako celý proces dotácií na plug-in hybridy sprehľadniť. „Kupujúcim plug-in hybridov môžu byť poskytnuté dotácie len vtedy, ak vedia preukázať, že svoje vozidlá používajú prevažne s elektrickým pohonom, a to najmenej 70 až 80 % času,“ navrhuje Jens Hilgenberg z BUND. „Potrebné informácie by sme zistili z výpisov riadiacej jednotky a dotácie by boli vyplácané dodatočne,“ pokračuje Hilgenberg.

Či majú podobné návrhy reálnu šancu na úspech a aplikáciu v praxi, nie je jasné, zrejmé je však to, že nad metodikou výpočtu emisií plug-in hybridov sa zamýšľa stále viac organizácií a zrejme nepotrvá dlho, kým sa naozaj zmení.

zdroj: Reuters, eComento