Od ľudí z pneumatikárskeho biznisu sa stále častejšie dozvedám, že mnohí pri kúpe nových pneumatik chcú len absolútne čerstvý tovar. Doslova teplé pneumatiky priamo z pece. Zákazníci sú doslova posadnutí potrebou kúpiť pneumatiky s aktuálnym rokom výroby. Kým donedávna drvivá väčšina vodičov vek pneumatiky nedokázala rozpoznať, v ostatnom čase povrchní vodiči rozlúštili tajomstvo záhadnej skratky DOT, ktorá označuje vek pneumatiky s presnosťou na týždeň výroby.

 

 

DOT je skratkou pre Date Of Trade. Za týmto označením zväčša nasledujú 3 zostavy písmien a číslic. Podstatné je posledné 4-číslie. Označuje týždeň a rok výroby pneumatiky. 1314 v takom prípade znamená 13 týždeň roka 2014.

Pneumatiky nie sú pečivo. Povedomie, že rok stará guma je stará a nebezpčená je absolútne nesprávne a prehané. Pri správnom (nie nevyhnutne ideálnom) skladovaní sú aj 2 ročné pneumatiky absolútne v poriadku. Za správne skladovanie možno považovať každé také, kde pneumatiky nestoja na behúni pod tlakom iných pneumatík, ale len pod vlastnou tiažou v regáloch, nesvieti na ne priame slnko a teplota skladovania dlhodobo neklesá pod bod mrazu a neprekračuje cca 30°C. Za ideálne skladovanie by sa dalo považovať umiestnenie pneumatík v tme, pri teplote od 15 - 20°C s vlhkosťou nie vyššou než 70-80%. Rovnako ideálne by sme mali skladovať aj naše CD nosiče, aby boli v absolútnom bezpečí a fungovali aj po 10 rokoch. Nie je to tiež smiešne a prehané?

Niektorí zákazníci sú doslova posadnutí potrebou kúpiť pneumatiky s aktuálnym rokom výroby. Kým donedávna drvivá väčšina vodičov vek pneumatiky nedokázala rozpoznať, dnes si vek pneu doslova nadiktujú...

Na Slovensku sa ročne predá cca 1 300 000 pneumatík. V Čechách je to cca 3 500 000 kusov. Ak k tomu prirátame spotrebu v okolitých krajinách, ktoré majú rovnaké klimatické podmienky, sme na pár desiatkách miliónoch pneu. Letné pneumatiky sa vyrábajú koncom jesene a cez zimu. Zimné plášte naopak koncom jari a počas jari až do leta. Mladšiu než polročnú pneu nie je možné kúpiť azda ani teoreticky! Keďže odber pneumatík sa v jednotivých krajinách odhaduje, aby sa zbytočne nevyrábalo na sklad, môže sa niekedy stať, že niektoré trhy majú pri nečakane dlhej zime aj nedostatok. Tiež sa však stane, že sa niečo zvýši. Pri týchto počtoch a zložitej logistike to inak ani nie je realizovateľné. Ak teda od predajcu dostanete 1-2 roky staré plášte, v žiadnom prípade neohŕňajte nosom. Neochota kúpiť si ich je prehnaná prieberčivosť. 

Povedomie, že rok stará guma je stará a nebezpečná je absolútne scestné! Pri správnom (nie nevyhnutne ideálnom) skladovaní sú aj 2-3 ročné pneumatiky absolútne v poriadku.

Táto pneumatika bola vyrobená v 46. týždni roka 2012. Napriek tomu, že je II. polrok 2014, je stále, bez akýchkoľvek kompromisov plne použiteľná.

Pokiaľ vám predajca dokáže, že pneumatiky neštosuje na seba, čo pod veľkou ťarchou ničí tie spodné kusy, ak vidíte že sú v budove v suchom prostredí, nie v mlákach, v blate na priamom slnku, alebo mraze, nie je dôvod ohrňať nosom. Sami výrobcovia pneumatík nezávislo na sebe deklarujú, že pneumatiky sú bez straty svojich vlastností plnohodnotne použiteľné aj po 3 rokoch od dátumu výroby.V jazdných vlastnostiach polročnej a trojročnej správne skladovanej pneumatiky nik z nás nespozná rozdiel. Zvládli by to možno len veľmi citlivé meracie mašiny. Ak si myslíte, že 2-3 ročná pneumatika zabrzdí na dlhšej brzdnej dráhe než nová, alebo že prináša väčšie riziko kolízie, horšiu trakciu, či hlučnosť, je na veľkom omyle. Čo potom 3-4 roky stará pneumatika na vašom aute, ktorá stojí na priamom slnku, mraze, v nepohode niekoľko sezón? To pre vás nebezpečné nie je? Samozrejme, že nie. Pneumatiky sú navrhované a stavané tak aby pár rokov vydržali...

Nebuďte zbytočne prieberčiví. Za viac než 90% nehôd na cestách môžu sami vodiči. Radšej sa zdokonaľte v technike jazdy, lepšie spoznajte auto a systémy podpory vodiča na palube o ktorých ani netušíte a v prvom rade sa venujte riadeniu, nie mobilu!

Nebuďte preto zbytočne vyberaví a prieberčiví. Za viac než 90% nehôd na cestách totiž môžu sami vodiči. Skúste sa radšej zdokonaliť v technike jazdy, lepšie spoznajte svoje auto a systémy podpory vodiča, ktoré máte na palube a mnohí o nich ani len netušíte. V prvom rade sa viac venujte riadeniu, nie mobilu! To sú veci, ktoré urobia v oblasti vašej bezpečnosti oveľa väčší rozdiel než samotný vek pneumatík.