Obrovský legislatívny tlak na flotilové emisie sa automobilky rozhodli riešiť ústupom od neekonomických a ťažkých SUV ku kompaktnejším a úspornejším modelom. Ako medzistupeň preto vzniká stále väčší počet crossoverov, ktoré majú zákazníkov nenásilnou formou odpútať od vysokých SUV smerom k ekologickejším autám. Logiku to má, ako sa však ukazuje, peniaze vládnu svetom a ak raz zákazník zamáva dostatočnou hotovosťou, automobilky zasalutujú a nakoniec predsa len ponúknu to, čo ľudia chcú. Na tom by pochopiteľne nebolo nič zlé, až na to, že EÚ to celé vidí inak. Výrobu neekologických SUV síce automobilkám nezakazuje priamo, no prísnymi reštrikciami im prikladá nôž na krk. Buď zostanú pri vysokých autách s veľkými spotrebami a budú platiť pokuty, alebo zmenia taktiku a je na nich, akými zbraňami ju donútia svojich zákazníkov prijať. Zatiaľ to však vyzerá na víťazstvo zo strany klientov.

Podiel SUV je stále vysoký. Automobilky rozmýšľajú, ako s popularitou týchto áut naložia.

SUV stále rastú. Ceny áut preto porastú tiež

Na konci prvého mesiaca 2020 bol v Európe podiel vozidiel kategórie SUV až 40 %. Vo februári síce poklesol o zanedbateľné percento na 39 %, stále je to však príliš vysoké číslo na to, aby automobilkám nekomplikovalo život pri platení pokút za nadprodukciu CO2. O ústupe od segmentu SUV pritom ešte nedávno nahlas hovoril aj koncern VW, práve ten však SUV veselo predáva ďalej a ich ponuku dokonca rozširuje aj do nižších segmentov. Jeho stratégovia preto prišli s plánom na elektrické SUV, ktoré zabije dve muchy jednou ranou. Ani boom elektromobility sa však nekoná podľa plánov a namiesto utešených nárastov počtu elektrických áut vo flotilách koncern bojuje s nespoľahlivosťou VW ID.3 a má plnú hlavu starostí s tým, ako a kedy uvedie na trh elektrické SUV VW ID.4.

Polovica hatchbackov sa predá v Európe. Aj tu však ich podiel klesá. Crossover je dnes medzi Európanmi populárnejší.

Rozhodne až pandémia?

Podiel SUV narastá na úkor ostatných segmentov a ako ukazujú štatistiky, o svoju popularitu prichádzajú aj kedysi veľmi obľúbené hatchbacky. Celosvetovo im už patrí len 11 %, pričom až 50 % z nich sa predá v Európe. Európske podiely sú optimistickejšie, každopádne na SUV nemajú. Otázkou je, či hatchbacky nečaká podobný osud ako svojho času populárne MPV. Všetko záleží od ponuky automobiliek, tie sa však dostávajú do nepríjemnej situácie. Na jednej strane musia znižovať emisie a ponúkať úsporné autá, na druhej strane potrebujú predovšetkým predávať, takže zákazníkov nemôžu provokovať modelmi, o ktoré nie je na trhu dostatočný záujem. Práve rok 2020 mal byť zlomovým a ukázať, ktorým smerom sa európsky automobilový priemysel vydá. Pandémia koronavírusu však situáciu podstatne zmenila a s ňou sa hore nohami obrátil aj trh s novými autami. Na nový smer napredovania veľkých automobiliek si preto budeme musieť ešte počkať. Ak sa však hospodárska situácia zhorší natoľko, že to vážne ohrozí kúpyschopnosť celej európskej populácie, návrat k jednoduchším a dostupnejším autám možno príde skôr, než svetoví analytici kedysi opatrne predpovedali.

zdroj: JATO Dynamics