Zápchu na ceste nemá rád nikto. Zbytočne si ju nekomplikujme. 

Ostatným dajte vedieť včas

Uvedomelí a vyjazdení vodiči vedia, ako sa zachovať, ak sa blížite ku koncu kolóny. Jednoducho zapnete výstražné smerovky a sledujete situáciu aj pred sebou aj za sebou. Smerovky môžete vypnúť, ak už máte za sebou pár blikajúcich áut. 

Zachovajte pokoj

Najdôležitejším dielom skladačky, ktorý ovplyvňuje plynulosť premávky v zápche, je kus medzi sedadlom a volantom. Už keď sa v zápche ocitnete, nestresujte, nebuďte agresívni, nikomu a ani sebe tým nepomôže. Rovnako nikomu nepomôže zbesilé prebiehanie z pruhu do pruhu, podľa toho, ktorý práve ide rýchlejšie. Že je to hlúposť? Tak to vraví štatistika... Už keď sa chcete preradiť do iného pruhu, sledujte si dlhodobo situáciu pred vami. Zamerajte sa povedzme na nejaké konkrétne auto a sledujte jeho polohu voči vám aspoň 5-10 minút.

Správne sa zaraďte

Ak máte záujem prejsť z pripájacieho do priebežného pruhu, je na tento manéver určený celý. Úplne zbytočne sa budete radiť hneď na začiatku. A to platí aj pri prekážke. Všeobecne platí, že zaradiť by ste sa mali až čo najbližšie pri prekážke, či na konci pripájacieho pruhu.

Zatiaľ čo pri štandardných okolnostiach dávate prednosť v jazde vozidlám v pruhu, do ktorého sa zaraďujete, pri zipsovaní určenom značkou „Striedavé radenie“ musia vozidlá vo voľnom (priebežnom) pruhu umožniť vozidlám v druhom jazdnom pruhu preradiť sa. Striedavé radenie platí aj pri prekážke, ak vodič vozidlá dá znamenie o zmene smeru jazdy. 

Myslite vopred

Lepiť sa na zadok auta pred vami sa neoplatí. Doslova to neodporúčame. Vlastne, niektoré kolóny vznikajú práve tak – prvý vodič je nerozhodný v smere jazdy, tak dupne na brzdu. Ten za ním dupne viac, ďalší opäť a o nejaký čas stojí na chvíľku celá diaľnica – a nikto nevie prečo. Takto vznikajú tzv. „kolóny z ničoho“.

Nechajte si priestor

Vždy si v kolóne nechajte priestor na istý reakčný čas, alebo v prípade, že by potrebovalo prejsť vozidlo záchrannej služby. Ako sa zaradiť vtedy? Tu platí, iný kraj - iný mrav. Ako to funguje u nás a v zahraničí si môžete prečítať v článku Je lepší núdzový pruh v strede alebo na krajnici?

Máte manuál? Dajte pozor na spojku

Ak máte manuálnu prevodovku, máte v aute takmer isto treciu spojku. Tá funguje na princípe dvoch tanierov, ktoré sa buď o seba šúchajú, alebo sú pevne pritlačené k sebe, podľa polohy spojkového pedála. Ideálne by vaša manipulácia so spojkou mala byť čo najmenšia. Nechajte si priestor a radšej kopírujte pomalé tempo kolóny, než sa hnať štýlom brzda-plyn za vozidlom pred vami.

Dopravné spravodajstvo

Počúvajte dopravný servis, alebo využívajte dopravné mobilné aplikácie. Napr. Waze. Je lepšie sa stojatej zápche nielen diaľnici včas vyhnúť. Na Slovensku má veľa diaľnic susedné súbežné komunikácie nižšej triedy. Vtedy ale rátajte, že bude na týchto cestách tiež väčší pohyb. 

Nejazdite na rezervu

Nejazdite na rezervu. A tým nemyslím len palivo, ale aj napr. bežné ľudské potreby. Keď je v aute viac ľudí, potreby môžu mať všetci iné. Vy ako šofér sa cestujúcich občas opýtajte, ako sú na tom.

Sledujte údaje na prístrojovej doske

Povedzme si na rovinu. Technicky stav áut u nás jazdiacich nie je 100 %. A potom tu existujú aj náhle závady, ktoré neovplyvníte. Ak stojíte v zápche, kontrolujte si stav auta. Palivo, teplotu vody/oleja, voltmeter a i. Ak ostanete aj vaše auto stáť nepojazdné, plynulosť zápchy sa ešte viac obmedzí. 

V lete nezabudnite vodu, v zime deku

V lete je pitný režim dôležitý. Majte so sebou vždy nejakú pitnú vodu. Ideálne niečo, čo vás po vypití „nezalepí“. V zime dbajte na to, aby ste mali aspoň jednu deku pohodenú v aute. Nikdy neviete, či sa vám v kolóne nepokazí auto a neostanete niekde visieť aj pár hodín...

Vypínať motor? 

To je otázka na mieste. Odpoveď sa na ňu hľadá veľmi ťažko. Ak sa kolóna nehýbe pekných pár minút, nič nepokazíte, ak motor vypnete. Ak sa kolóna hoci len pomaly posúva, nemá vypínanie motora zmysel. Pri častom štartovaní trpí motor, spínačka, štartér a veľa ďalších komponentov – rovnako ako pri niektorých riešeniach systému štart-stop.

Nechajte priestor pre motorkárov

Tento tip spomenul v diskusii Palinque. "snazte sa nechat priestor pri stredovej ciare skutre a motorky nemusia kolonu predlzovat". Dávajte si na jednostopých účastníkov pozor resp. buďte obozretní, a to dokonca aj na cyklistov.

Jazda v jazdných pruhoch

Tip od Gabo10: "Ak je zápcha v meste,tak na trojprúdovke sa držte v strede,na dvojprúdovke sa držte v ľavom pruhu.Dôvod: Odbočovacie pruhy po stranách na ktorých autá budú dávať prednosť vás budú spomaľovať,vyhnite sa im Na dialnici je to jedno,ja osobne chodím v ľavom pruhu aby som nebol za kamionmi a mal výhľad." S prvou časťou rady súhlasím iba na polovicu. Ak poznáte mesto a križovatky v ňom, určite máte odsledované, ktorým smerom ide viac áut, a kde sú umiestnené odbočovacie pruhy. Práve tento pruh môže isť o trochu rýchlejšie a tak si môžete skrátiť čakanie v kolóne. 

Ak je zápcha v meste,tak na trojprúdovke sa držte v strede,na dvojprúdovke sa držte v ľavom pruhu.Dôvod: Odbočovacie pruhy po stranách na ktorých autá budú dávať prednosť vás budú spomaľovať,vyhnite sa im
 
Na dialnici je to jedno,ja osobne chodím v ľavom pruhu aby som nebol za kamionmi a mal výhľad

Zdroj: Autoporadca