1. Príprava na jazdu

Ak nemáte vlastnú prilbu, vo väčšine hál sú dostupné prilby na vypožičanie. Neberte hneď prvú, ktorú prevlečiete cez hlavu, ale tú, ktorá vám skutočne sedí. Nehanbite sa posunúť si pedále motokáry. Väčšina požičovní využíva motokáry Sodi. Na pravej strane máte na podlahe kolík na koľajniciach, ktorý vytiahnete hore a posuniete pedále smerom ako potrebujete a opäť ich zaistíte zasunutím smerom dole. Ak si nie ste istí, či to dokážete, neváhajte osloviť obsluhu trate. Užitočné je si dať rozcvičku. Pár zakrútení so zápästím a krkom dokáže zázraky.

2. Znalosť vlajok

Než vyjdete na trať, mali by ste ovládať vlajky. Len pre rýchlu rekapituláciu. Modrá - okamžite pusti rýchlejšie jazdca za sebou, žltá - nebezpečenstvo na trati, spomaľ!, šachovnicová - ukončenie jazdy. Červenou sa väčšinou máva pri dojazdovom kole na ceste späť do boxovej uličky. Počas pretekov znamená okamžité prerušenie z dôvodu vážnej nehody. Niekedy sa používa aj zelená, ktorá znamená čistú trať a využíva sa aj na štart pretekov. Užitočným bezpečnostným prvkom je aj zdvihnutie jednej ruky ako znak, že zachádzam do boxov.

3. Prenášaj hmotnosť

Neverili by ste, ale byť o niečo ťažší môže predstavovať výhodu. Prenášanie váhy je alfou a omegou jazdy v motokáre. Je nutné pevne držať volant a nijako na ňom v zákrutách nerúčkovať. Aj keď vám vnútorný pocit napovedá nakláňať sa smerom do vnútra zákruty, musíte sa práve naopak nakláňať von z nej. Tak prenesiete väčšiu váhu na už zaťažené vonkajšie zadné koleso.  Keďže motokáry jazdia výhradne slicky, nebojte sa, že by to pre ne bolo priveľa. V praxi, pri pravotočivej zákrute nakloníte hornú polovicu tela doľava. Pozor, chrbát držte rovno s hlavou, netreba ťahať hlavu po trati. Podobný trik funguje skvelo aj na brzdách. Pri nájazde do zákruty sa oprite celou váhou do brzdového pedálu a volantu. Ostaňte čo najviac zatlačený do sedadla. Chcete čo najviac tlačiť na zadné kolesá. To je kľúčové!

Halové motokáry majú brzdy iba vzadu a pokiaľ na zadnej náprave nie je váha, brzdná dráha sa predlžuje, alebo oveľa skôr idete do hodín. Je to ako si počas jazdy na aute zatiahnuť ručnú brzdu. Počas môjho pôsobenia som si v pretekoch uvedomil, že som tlačil tak moc na pílu, že som väčšinu kola ani nesedel zadkom na sedačke. Až tak som sa snažil tlačiť váhu do rohov sedačky. Daňou za ten štýl jazdy je však boľavý chrbát, ktorý zrejme ostane do konca života.

4. Jazda musí mať "flow"

Najhoršie, čo ľudia robia, je jazda bez predvídavosti. Nemyslím na možné nehody pred vami. Ale na trasovanie okruhu. Nemôžete vchádzať do zákrut na náhodu. Brzdiť v momente, kedy je už dávno neskoro. Trať sa treba naučiť. Nechajte si minimálne tri kolá ako náučné. Postupne zvyšujte rýchlosť a začnite byť odvážnejší. Berte šoférovanie motokáry ako hranie na hudobný nástroj. Každá zákruta je nota, ktorá nadväzuje na tú pred ňou. Do pravotočivej zákruty si “nadbehnite” do ľavej časti trate. Nemôžete to však prehnať, lebo si naopak zbytočne predĺžite okruh. Sledujte nagumovanie trate (čierne fľaky na asfalte). Tam, kde sú, musíte byť aj vy. Znamenajú totiž, že práve tou časťou vedie ideálna stopa s najväčšou priľnavosťou.

5. Udržujte stabilitu pri brzdení

Brzdy v motokáre sú iba na zadnej náprave. Každá motokára je iná a môže sa stať, že bude pri brzdení hrýzť. To znamená, že bude blokovať zadné kolesá. Je nesmierne náročné s ňou udržať čistú stopu. Ak sa motokára doslova utrháva ako po zatiahnutí ručnej brzdy, tam niet pomoci. Musíte brzdiť skôr a brzdu dávkovať postupne, jemne. To je však už poriadne ťažké, pre príležitostných jazdcov, ktorí najazdia v motokáre 10 minút za mesiac. Ak je motokára iba nervózna na brzdách, v momente keď dupnete na brzdy zamixlujte volantom zo strany na stranu. Keď si volant predstavíme ako hodiny, veľmi rýchlo po sebe pridáme päť minút dopredu a hneď potom päť minúť dozadu. Táto kontra v podstate vyrovná šmyk, do ktorého sa vás motokára snaží dostať.

Bonus: Toto nie je deštrukčné derby

Prosím, ja viem, že je to skutočne lákavé zostreliť súpera na trati ako na kolotočovom autodrome. Ale toto nie je autodrom. Už len samotná motokára stojí niekoľko tisíc eur. A rýchlosti v hale sa pohybujú okolo 40 km/h a pri väčšom kontakte už skutočne hrozí zranenie.

Toto je nehoda Tomáša Bizuba v Kart One Aréne. Jedna z najväčších nehôd, aké sa tam kedy stali.

Preto sa radšej preorientujte na mentalitu buď pilota F1, alebo majiteľa motokáry. Vychutnávajte si jazdu a rešpektujte ostatných spolu-pretekárov. Dúfam, že vám tento článok pomôže opäť skresať časy o nejaké tie desatiny sekundy. Do sKartovania. :)

Foto: Miro Glasa, Starline